حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 176 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 47×
  • اوقات شرعی

  • دین درمانی

    راهنمای تکمیل خلاصه سوابق دین درمانی مشکلات خانواده (سطح 1)
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۲۱
    شناسه : 1417
    بازدید 7474
    23

    راهنمای تکمیل خلاصه سوابق دین درمانی مشکلات خانواده راهنمای تکمیل خلاصه سوابق سطح 1 1- علایق: برای اینکه بدانید علایق […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    راهنمای تکمیل خلاصه سوابق دین درمانی مشکلات خانواده

    راهنمای تکمیل خلاصه سوابق سطح 1

    1- علایق:

    برای اینکه بدانید علایق شما چیست؟ و چرا این علایق را انتخاب نموده اید؟ و چگونه می توانید آنها را کشف کنید؟ باید در ذهن خود به این پرسش ها بصورت شفاف و دقیق پاسخ دهید و حتی نکته های لازم را روی کاغذ بیاورید:

    • درچه کارهایی خوب عمل می کنید؟
    • چه چیزهایی شما را به وجد می آورد؟
    • چه رؤیاها، برنامه ها و چشم اندازهایی برای آینده دارید؟
    • بیشتر در چه زمینه هایی مطالعه می کنید؟ سخنرانی گوش می دهید؟ فیلم می بینید؟ در فضای مجازی جستجو می کنید؟ عضو کانال یا گروه می شوید؟ و …

    اینها مجموعه علایق شمارا نشان می دهد و شما را به کشف علایقتان نزدیکتر می کند.

    2- مهارتها:

    با توجه به کشف علایق خود می توانید مهارتهای خود را شناسایی و کشف نمایید.

    مهارتها دو دسته اند:

    • مهارتهای تخصصی و حرفه ای: آن دسته از توان مندی های شما که به صورت دانش تخصصی در پیش گرفته اید و برای آن مجوز یا مدرکی دریافت کرده اید و منبعی برای کسب درآمد یا فعالیت های مستمر شماست. مانند:

    1- کاربردی: (اشتغال و بهره مندی از امکانات موجود) با استفاده از این نوع مهارت فرد هوشمند همواره موقعیتها را خوب بررسی می‌کند و مسائل خود را به نحو مطلوب و موفقیت آمیز حل می‌کند.

    2- انتزاعی(ایده پردازی علمی) ناگهان ایده یا تصویری به ذهنشان می رسد که چندین عامل را در کنار یکدیگر قرار می دهد و ترکیب جدیدی می سازد ؛ که ممکن است یک ایده ی جدید کاری باشد.

    3- فضایی(طراحی و نقشه کشی) مهارت تشخیصی ، توانایی درک فضایی و تجسم سه بعدی از یک الگوی دوبعدی (افردی که دارای این مهارت هستند در فعالیت‌هایی چون هنر و طراحی لباس موفقیت‌های قابل توجهی بدست می‌آورند.

    4- هنری(هنرهای تجسمی، نمایشی و …) توجه به زیبایی‌های طبیعت ، توجه به توانایی‌های خود و کسب اعتماد به نفس،تمایل به ابزار افکار، علایق و احساسات، توانایی در انجام صحیح حرکات، توانایی در گفتار، تمایل به مشارکت در فعالیت‌های هنری گروهی، حس زیباشناسی

    5- بدنی- حرکتی(ورزشی و رزمی و…) این اشخاص، استعداد خاصی در استفاده از اندام های خود دارند (حرکت چشم ها، عضلات صورت، دست ها و سایر اندام های بدن)

    6- اقتصادی(تجارت و بازرگانی و…) یعنی توانایی برای دیدن فرصت های موجود در بازار و قرار دادن منابع مختلف در کنار یکدیگر برای تولید محصولات و ارائه ی خدماتی که می توان با سود بیشتری آنها را به فروش رساند .

    7- زبانی یا کلامی(فن بیان، سخنرانی و مجری گری و …) استفاده هوشمندانه از کلمات جهت ابراز احساسات خود دارند، به همین دلیل در معاشرت با دیگران خوش مشرب و موقعیّت شناس هستند. حتّی در شوخی کردن با دیگران موقعیّت زمانی و مکانی را در نظر می گیرند.این اشخاص می توانند نویسنده، شاعر، سخنور و یا روزنامه نگار شوند.در این نوع هوش فرد مطالب را به سرعت می‌خواند و می‌فهمد و در سخن گویی واژگان بیشتر و دقیقتری بکار می‌برد.

    8- اجتماعی(مشاوره و روانشناسی، مددکاری، فعّالیّت های گروهی و رهبری این فعّالیّت ها و…) درک نیازها و انگیزه های دیگران، تخصّص در فعّالیّت های گروهی و رهبری این فعّالیّت ها

    9- ریاضی(حلّ مسایل ریاضی) بازی با اعداد و رموز و حلّ مسایل ریاضی و درک رابطه موجود بین اعداد و مجهولات

    10- پیش بینی(پیش بینی حوادث با مستندات علمی) پیش بینی حوادث به شکلی واضح تر و روشن تر از بقیّه ی مردم

    11- تخیل(نقاشی، طراحی و نویسندگی با الگوی ذهنی) تخیل، نقاشی، طراحی، استفاده از رنگ ها، سایه ها، بافندگی، تقلید، عکس برداری، انتخاب صحیح اشکال و حجم آن ها

    12- یدی(مکانیکی،عملی) کار کردن با ابزار آلات، باز و بسته کردن وسایل

    13- موسیقی و صدا:  قدرت تشخیص بسیار دقیق صداها و همچنین استعداد آهنگ سازی

    14- تفکر عمیق: قدرت تمرکز درباره ی چند موضوع، در یک زمان دقیق و عمیق(فلاسفه و اندیشمندان و برنامه ریزان و روان شناسان )

    15- منطق و فلسفه: قانون صحیح فکر کردن (ابزاری است از نوع قاعده و قانون که مراعات کردن و بکار بردن آن ذهن را از خطای در تفکر نگه میدارد.)

    • مهارتهای غیر حرفه ای و تجربی: آن دسته از توانمندی های شما که به صورت تجربی و بدون شرکت در دوره یا کلاس خاصی آنهارا دریافت کرده اید و به طور مقطعی از آن استفاده می کنید. مانند: نقاشی، آشپزی، خطاطی، هنرهای دستی و…
    • ویژگی های مهارت ها:
    1. “علم” یعنی برای انجام هر کاری بایستی دانش مربوط به آن را داشته باشیم و شناخت کلی از ماهیت آنچه را که می خواهیم بدانیم، کسب نماییم.
    2. “تجربه” یعنی علم را به کار بگیریم و بر اثر تکرار، خطاهای رفتارمان را کاهش دهیم.
    3. “سرعت” سرعت داشتن در انجام یک مهارت به معنای صرفه جویی در زمان و انرژی است.
    4. “دقت” این خصوصیت کیفیت کار ما را که در اثر توجه و تمرکز بوجود می آید را می سازد.
    5. “علاقه و گرایش” این ویژگی انگیزه ایی برای کسب مهارت، تمرین و ادامه کار است و همچنین این ویژگی کمک به ایجاد خلاقیت وگسترش مهارت می گردد.
    6. “آرامش” می باشد. یک انسان آرام در کنار پنج ویژگی قبلی می تواند در هرکاری، ماهرانه عمل نماید، خوب تصمیم بگیرد ، خوب ارتباط برقرار سازد و به طور کلی در مسائل شخصی و اجتماعی، قدرتمندانه و با احساس توانمندی بالا عمل نماید، و فرد به جایی می رسد که مهارت هدف، به طور خودکار شده و دیگر جزئیات آن به ناخود آگاه انسان سپرده شده است.

    3- اهداف:

    هدف وضعیتی است که می خواهیم در آینده ای نزدیک و دور داشته باشیم. و اشـتياق شديدي براي رسيدن به آن داریم.

    تفاوت آرزو و هدف: آرزو امری ذهنی است و اگر برایش برنامه ریزی و سعی و تلاش شود تبدیل به هدف می شود.

    اهداف سه دسته اند:

    1. کوتاه مدت: اتمام یک کتاب، خرید وسایل مورد نیاز و…(اهداف روزانه، هفتگی، ماهیانه و فصلی)
    2. میان مدت: اتمام یک مقطع تحصیلی، ازدواج و… (اهداف 1-4 ساله)
    3. بلند مدت: اتمام تحصیلات تکمیلی، اشتغال، استخدام و … (اهداف بالاتر از 4سال)

    4- اخلاق:

    رعایت ادب و احترام در بحث های خانوادگی که شامل سه نوع اخلاق می باشد:

    1. اخلاق بندگی (مراد مناسبات آدمی با خداوند است)(عمل به دستورات اخلاقی خداوند)
    2. اخلاق فردی (مناسبات آدمی در قلمرو خویش)(ادب در گفتار و تواضع در رفتار)
    3. اخلاق اجتماعی (مناسبات آدمی با انسان‌ها)

    5- کرامت و بزرگواری:

    کرامت یا الهی است یا انسانی و یا ملکوتی

    1. کرامت الهی: حفظ حرمت انسان‌ها و پاسداری از کرامت انسان سرلوحه کار همه فرستادگان الهی به‌ویژه پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده لذا بنی آدم به صِرف انسان بودن محترمند.
    2. کرامت انسانی: کرامتی که در سیره عملی و رفتار انسان ها جلوه می کند که شامل اصل آزادی، حفظ عزت و بزرگواری، برابری و مساوات، عدالت، رعایت حقوق دیگران و… می شود.
    3. کرامت ملکوتی: کرامتی است که در پرتو مسلمانی حاصل می‌شود. چنین انسان هایی حتی از سوی دشمنان هم مورد احترامند.

    6- احساسات:

    شناخت احساسات به شما کمک می کند تا به یک نوع خودشناسی برسید؛ چرا که احساسات حالات درونی و همراه همیشگی شماست. مواجهه با موقعیت ها و افراد مختلف احساسات متفاوتی را در شما ایجاد می کند. گاهی از دیدن یک دوست خوشحال می شوید و گاهی از دیدن یک سگ می ترسید. احساسات، هرکدام تاثیری بر مغز شما می گذارند و ساختار شیمیایی مغز را بر اساس نیاز بدن در آن موقعیت شکل می دهند. شناخت احساسات برای هر کس تجربه ای منحصر به فرد می باشد، حتی شدت و میزان احساسات بر اساس ساختار ژنتیک و شخصیت هر فردی متفاوت است. در این مطلب، به طور کوتاه چند روش برای شناخت احساسات و راه های شناخت احساسات اصلی را ذکر کرده ایم.

    احساسات و انواع آن

    بر اساس رویکردهای مختلف، احساسات به شکل های مختلفی دسته بندی شده اند. اما متخصصین بر هشت احساس پایه اتفاق نظر دارند:

    عصبانیت، ترس، انزجار، غم، تعجب و حیرت، شادی، احساس گناه و شرم

    این احساسات ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. حالات چهره، تغییرات فیزیولوژیکی و رفتارهای مرتبط با هر کدام از این احساسات منحصر به خود آن احساس می باشد. سایر احساسات بیشتر با ذهن و شناخت همراه هستند و شاخص زیست شناختی خاصی ندارند.

    چه زمانی بی احساس هستیم؟

    وقتی شخصی نمی‌داند چه احساسی دارد، از خودش دور شده و در روابطش، صمیمیت را از دست می‌دهد. با گذشت زمان اطرافیان متوجه این بی خیالی و گاه تصنعی بودن بازخوردها می شوند؛ در نتیجه به مرور اطرافیان از او فاصله می گیرند.

    پس زمانی که احساساتتان را نادیده می‌گیرید، سازگاری تان با محیط و اطرافیان لطمه دیده و احتمالا رفتارهای ناکارآمد بیشتری از شما سر می زند. چرا که شناخت احساسات به شما می گویند که در واقع چه می خواهید.

    چگونه می توانی به شناخت احساسات رسید؟

    با آگاهی از احساستان می‌توانید آنها را ادراک و تجربه کنید؛ در آنها تامل کرده و ابرازشان نمایید و در نهایت به سمت ارتباطات سالم‌تر قدم بر خواهید داشت. برای دست یابی به شناخت احساسات، لازم است تغییرات فیزیولوژیکی بدن در حین تجربه احساسات تان را بشناسید. افرادی که دارای سلامت روان هستند، هنگام بروز احساسات آن ها را سرکوب نکرده و همانطور که هست، آن را بروز می دهند. این رفتار همان معنای اصیل بودن می باشد.

    گام اول شناخت طبیعت احساسات

    برای اینکه بتوانید احساسات خود را بشناسید، باید طبیعت، خواستگاه و ریشه های آن ها را درک کنید. برای اینکار، 6 مرحله وجود دارد که به طور مختصر برای شما بیان می کنیم:

    1 درک منشأ و مبدأ احساسات

    احساسات، پاسخ های برنامه ریزی شده ایست که در طی تکامل بشر شکل گرفته اند. مانند اینکه در چه شرایطی باید بترسید تا بدن آماده استفاده از بالاترین توان خود برای دفاع از جانش شود. احساسات به بقای انسان و همزیستی با محیطش نیز مؤثر بوده است. احساسات مثبت مشترک میان انسان ها باعث نزدیک شدن آن ها به یکدیگر و انجام کارهای فوق العاده می شود.

    2 احساسات اولیه را بشناسید.

    اغلب روانشناسان مجموعه ای از احساسات را هیجانات و احساسات اساسی انسان ها می دانند که باقی احساسات بر اساس آن ها می باشند. این احساسات اصلی شامل خشم، نفرت، ترس، شادی، غم و تعجب می باشند. احساساتی مثل غرور، شرم، عشق و اضطراب نیز طبق دیدگاه های جدید در زیر دسته احساسات اصلی قرار دارند.

    3 نقش و اهمیت هر احساس را بشناسید

    هر احساسی برای بقا، رشد و تصمیم گیری بسیار مهم می باشد. همه احساسات، حتی احساسات منفی به شما برای پیشرفت و حرکت کمک می کنند. مثلا فرض کنید یک روز هیچ احساس اضطراب و خجالت و غروری نداشته باشید؛ به همه چیز بی اهمیت هستید و همه چیز را از دست خواهید داد.

    4 شناخت چگونگی تاثیر احساسات بر تصمیمات

    احساسات، ارزش و اهمیت اطلاعات را تعیین می کنند و در تغییر جهت تصمیم گیری فرد می توانند مؤثر و مهم باشند. شناخت نادرست از خود و خواسته هایی که فرد آن ها را ارزش می داند، منجر به تصمیم گیری های اشتباه می شود. با شناسایی خطاهای شناختی و نگاهی به درون خود می توانید به احساسات تان نیز به درستی پی ببرید.

    5- احساسات می توانند اختلال ایجاد کنند

    همانطور که مشکلی در اعضای بدن مثل چشم یا کلیه ها را احساس می کنید، احساسات شما نیز می تواند باعث اختلال شوند. برخی از اختلالاتی که احساسات شما را مختل می کنند عبارتند از:

    • افسردگی که شامل احساسات طولانی غم و بی علاقگی است.
    • اختلالات اضطرابی که شامل نگرانی های طولانی مدت و بیش از حد در مورد وقایع روزمره است.
    • طیف اسکیزوفرنی که با فقدان احساسات یا خُلق تحریک پذیر و افسرده همراه است.
    • شیدایی که در اختلال دو قطبی اتفاق می افتد، شامل دوره طولانی مدت خُلق و خوی غیر طبیعی و بیش از حد بالا می باشد.

    6 احساسات خود را ثبت کنید.

    هر زمانی که احساسی را تجربه کردید، آن ها را یادداشت کرده و حالاتی که برایتان اتفاق افتاده را شرح دهید. این گونه آگاهی بیشتری از نوع احساس، محرک های ایجاد کننده آن و واکنش های بدنتان به دست می آورید. شاید در نگاه اول ساده به نظر بیاید، اما وقتی اینکار را انجام دهید، متوجه پیچیده بودن احساسات و واکنش های بدن خود می شوید.

    یاد بگیرید که چه احساسی دارید.

    مردم در حالات مختلف احساسات مختلفی را گزارش می دهند در حالی که تمایز آن ها را نمی دانند. باید بدانید که تمایز احساسات در چیست و تفاوت عصبانیت با ناراحتی و بهت با خوشحالی چه  می باشد. در ادامه به شما خواهیم گفت که هر احساس چگونه بر شما تاثیر می گذارد:

    1- احساس خشم

    احساس خشم زمانی به سراغ شما می آید که احساس کنید شرایط و یا چیزی آن گونه که باید نیست. تجربه جسمی خشم در پشت کمر بین تیغه های شانه رو به بالا، در پشت گردن و در اطراف دو طرف فک احساس می شود. احساس گرما، تنش، درد و فشار نیز از دیگر حس هایی است که در زمان خشم تجربه می کنید.

    2- احساس نفرت

    احساس نفرت واکنش نسبت به محرک های زننده است. چیزهایی که ممکن است شما را بیمار کنند و شما برای محافظت از روح و جسم خود از آنها بیزار می شوید. اتفاقاتی مثل سوءاستفاده جنسی نیز می تواند شامل این تجربه ها باشد. نفرت در درجه اول در معده، سینه و سر خود را نشان می دهد.

    3- احساس ترس

    احساس ترس در پاسخ به تهدیداتی است که به شما کمک می کند تا از آن اجتناب کرده و خود را نجات دهید، در مواجهه بعدی نیز از آن محرک ها ترسیده و احتیاط خواهید کرد. ترس یکی از پیشرفته ترین و تکامل یافته ترین احساسات آدمی است. ترس اغلب در نیمه بالای بدن و یا پاها حس می شود. تپش قلب، تنفس سریع و بالارفتن متابولیسم، ویژگی های ترس است و باعث می شود بتوانید در موقعیت های خطرناک با انرژی بیشتری از خود محافظت کنید.

    4- احساس شادی

    خوشحالی در پاسخ به چیزهایی است که اغلب پیام هایی از بقا، شکوفایی و موفقیت دارد. رابطه جنسی، داشتن فرزند، موفقیت در اهداف، مورد تقدیر واقع شدن و… برخی از موقعیت های شادی آفرین می باشد. احساس گرما، احساس رضایت، امنیت و بودن در یک زندگی خوب ویژگی های حس خوشحالی است.

    5- احساس غم

    احساس غم در پاسخ به ضرر و زیانی است که برای شما اهمیت دارد. یک احساس دردناک برای جلوگیری از خسارات در آینده یا قدردانی از چیزهای از دست رفته می باشد. احساس غم معمولا در سینه شروع شده و از طریق گلو به سمت بالا حرکت می کند. چیزی که بغض می نامید و حس میکنید در حال خفه کردن شماست، سپس به اشک ختم شده و کمی تخلیه می شوید. پس در زمان غم به خودتان اجازه دهید که گریه کنید. گریه کامل به شما در بازیابی انرژی و تسکین غم کمک مهمی خواهد کرد.

    6- احساس بهت و تعجب

    احساس بهت و تعجب زمانی اتفاق می افتد که با رویدادی غیر منتظره رو به رو می شوید. بهت و تعجب، در مقایسه با دیگر احساسات، حسی متفاوت می باشد که نسبت به مثبت و منفی بودن آن رویداد خنثی هستید. تعجب، شگفتی یا سورپرایز، کمک می کند تا به اتفاقات غیر منتظره توجه کنید. بهت و تعجب در درجه اول در سر و سینه احساس می شود و ممکن است نوعی احساس خالی بودن و یکه خوردن به را دست دهد.

     7- انتقادات:

    یعنی نقد و بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف اعضای خانواده در این قسمت تمام اعضای خانواده باید در برگه های جداگانه نقاط قوت و ضعف خود و دیگر اعضای خانواده را بنویسند. و برای بررسی در اختیار مشاور قرار دهند.

    آداب انتقاد، منتقِد و منتَقَد

    الف. انتقاد با عمل نیک همراه باشد.

    ب. انتقاد، سالم و اصلاحگرانه باشد.

    ج. زمان و مکان در نقد رعایت شود.

    د. نقد صمیمی و خصوصی باشد.

    ه . انتقاد خیرخواهانه باشد.

    و. آگاهانه و با شناخت کامل باشد.

    8- پیشنهادات:

    يك پيشنهاد مطلوب بايستي:

    1- در قالب شكايت نباشد. (شكايت بايد در قالب يك پيشنهاد سازنده ارائه شود.)

    2- درخواست شخصي نباشد.

    3- بيان بديهيات و اموري كه جزء شرح وظايف فرد محسوب مي‌گردد،‌نباشد.

    4- مبهم و كلي نباشد.

    5- در قالب شعار نباشد.

    6- اقتباس مستقيم از پيشنهاد ديگران نباشد.

    7- از قلمرو خانواده خارج نباشد.

    8- تكراري نباشد.

    در هنگام ارائه پيشنهاد مي‌بايست موارد زير مدنظر قرار گيرد:

    1- پيشنهاد، شفاف و گويا به همراه جزئيات لازم باشد. مشخصات پيشنهاددهنده به صورت خوانا و جامع تكميل شده باشد. قسمت وضعيت پيشنهادي به صورت كامل تشريح شده باشد.

    2- ارائه راهكارهاي عملي و اجرايي.

    3- ارائه دلايل منطقي براي تغيير وضعيت فعلي.

    4- برآورد كلي «هزينه- فايده» وضعيت پيشنهادي.

    5- منبع و روش اجرايي- در صورت اقتباس پيشنهاد از منابع خاص، ذكر آن ضروري مي‌نمايد.

    6- هر پيشنهاد در يك فرم مجزا ارائه شود. عنوان پيشنهاد واضح، روشن و دقيق بوده و با شرح پيشنهاد همخواني داشته باشد.

    9- مزاج شناسی جامع:

    از طریق آزمونهای مزاج شناسی بدست می آید ضروری است که اعضای خانواده جهت خودشکوفایی و شناخت بهتر از سایر اعضای خانواده و تعامل سازنده با آنان و کمک به مشاوره و درمان مشکلات با مزاج و آثار غلبه آن آشنا شوند.

    مزاج های اصلی به 9 طبقه تقسیم بندی می شود که عبارتند از :

    1. در تعدادی رکن آتش بیشتر ازسایر ارکان است ،این افراد را صفراوی می گویند که دارای مزاج گرم و خشک هستند.
    2. در تعدادی رکن هوا بیشتر از سایر ارکان است ،این افراد را دموی می گویند که دارای مزاج گرم و تر هستند.
    3. در تعدادی رکن آب بیشتر است این افراد را بلغمی می گویند که دارای مزاج سرد و تر هستند .

    4.در تعدادی رکن خاک بیشتر است این افراد را سوداوی می گویند که دارای مزاج سرد و خشک هستند.

    5.در تعدادی این ارکان در حالت تعادل هستند که این افراد دارای مزاج معتدل هستند.

    1. در تعدادی ارکان آتش و هوا بیشتر از سایر ارکان هستند ، این افراد از لحاظ تری و خشکی معتدل و مزاج گرم دارند .
    2. در تعدادی ارکان هوا و آب بیشتر از سایر ارکان هستند این افراد از لحاظ گرمی و سردی معتدل و دارای مزاج تر دارند .

    8.در تعدادی ارکان آب و خاک بیشتر است این افراد از لحاظ تری و خشکی معتدل و دارای مزاج سرد هستند.

    9.در تعدادی ارکان خاک و آتش بیشتر است این افراد از لحاظ گرمی و سردی معتدل و دارای مزاج خشک هستند.

    انواع مزاج ساعات شبانه روز

    • صبح:مزاج گرم و تر – بهاری
    • ظهر:گرم و خشک – تابستانی
    • عصر:سرد و خشک – پاییزی
    • شب:سرد و تر – زمستانی

    10- رفتارشناسی:

    رفتار یعنی یک عمل قابل مشاهده؛ عملی که از شما یا از فرد دیگری سر می‌زند.

    رفتار معمولاً در پاسخ به یک محرک درونی یا بیرونی است.

    تئوری شخصیت شناسی دیسک بر ۴ تیپ تسلط، نفوذ، موشکافی و ثبات استوار است. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

    1. برتری طلبی یا تسلط (Dominance):

    اگر در تست، تیپ D بالاتر بود یعنی فردی مسلط و کنترل گر هستید. بیشتر اوقات سعی دارید همه چیز را در کنترل خود قرار دهید و نتایج کار برایتان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این افراد نسبت به دیگران اعتماد به نفس بیشتری دارند.

    1. تاثیر گذاری و نفود (Influence):

    افرادی بسیار تاثیرگذار و اجتماعی هستند. آنها از تاثیرگذاشتن بر افراد و محیط لذت می برند و جزئی جدانشدنی از زندگی شخصی و کاریشان است. اغلب اگر در محیطی قرار بگیرند، شروع کننده بحث و خوش مشرب هستند.

    1. ثبات (Steadiness):

    اگر تیپ S فعال تری دارید به این معناست که فردی قابل اعتماد و مطمئن هستید. این افراد از نفوذ خود برای متقاعد کردن دیگران استفاده می کند. همچنین از خدمت گذاری نیز لذت می برند.

    1. وظیفه شناسی (Conscientiousness):

    طبق تحقیقات مارستون، شخصیت های وظیفه شناسی مطیع بوده و تمایل دارند کارها بر اساس قانون و استانداردهای تعیین شده انجام دهند. افرادی که تیپ C بالایی دارند، ترجیح می دهند در هر کاری متخصص باشند و برایشان یک امتیاز محسوب می شود.

    11- شخصیت اجتماعی:

    تیپ های شخصیتی  و شناخت جنبه‌های شخصیتی ما، دربرگیرنده و وابسته به مکان‌ها و موقعیت‌های مختلفی است که در آن‌ها حضور داریم؛ مثل خانه، محل کار و بازی و… . این شناخت یک مسئله است و درک نحوه استفاده از آن، چیز دیگری است و بسیار هم مهم است.

    داشتن توانایی برای شناخت تیپ‌های شخصیتی می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم نفوذ و توسعه فردی خود را نشان دهیم، روابطمان را بهبود ببخشیم، به‌طور کارآمدتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و در هر کاری که انجام می‌دهیم به موفقیت برسیم؛ خواه مجبورکردن بچه‌ها برای انتخاب اسباب‌بازی‌های خود باشد، خواه تشویق‌کردن تیم فروش برای رسیدن به هدفی والا.

    «آیا مهم است که ما شخصیت‌های افراد دیگر را بشناسیم؟ من فکر می‌کنم که اهمیت دارد؛ زیرا هریک از ما دارای حوزه امن و توانمندی خود هستیم که می‌توانیم خود را مشغول آن کنیم. با شناختن حوزه‌های امن و چالشی خود متوجه می‌شویم که قادر به انجام چه کارهایی هستیم و در انجام چه کارهایی ناتوان هستیم و بعد اگر افراد اطراف خود را بشناسیم، می‌توانیم با نگاه به آن‌ها به خود کمک کنیم.» ما برای شناخت شخصیت اجتماعی افراد خانواده از آزمون 16 عاملی کتل استفاده کرده ایم. در این پرسشنامه در مورد علائق شما و اینکه در باره چیزهای مختلف چگونه فکر می کنید سؤالاتی شده است. در اکثر موارد صحیح یا غلط بودن پاسخ ها  مورد بحث نیست چرا که هر کسی عقیده و نظر مخصوص خود را دارد.

    12- شخصیت فردی:

    تعارضات و چالش های افراد از روابط گرفته تا درون نگری، از کام یابی تا کناره گیری، لذت جویی تا خودآزاری تنها نتیجه صرف شرایط دشوار یا نوعی واکنش روان شناختی نیستند. بلکه از ترکیب پیچیده ی دیدگاه، رفتار، ناهشیار و موقعیت های بیرونی برمی خیزند و یک سیستم جامع ارتباط با جهان را شکل می دهند. این سیستم که آن را شخصیت می نامیم سیستم ایمنی روانی است که تقویت آن منجر به کارآمد شدن فرد در جهت خواسته هایش و در نتیجه انعطاف پذیری وی شود.

    میلون(۱۹۹۶) شخصیت را اینگونه تعریف می‌کند: الگوی پیچیده و بسیار عمیقی از ویژگی‌های روانشناختی که نمی‌توان به راحتی آن‌ها را ریشه کن کرد و تقریباً به صورت خودکار، خود را در تمامی جنبه‌های عملکرد فرد آشکار می‌سازند. این ویژگی‌ها ذاتی و فراگیر بوده و قالب پیچیده‌ای از پیش آمادگی‌های زیستی و یادگیری‌ها را تشکیل داده و الگوی ادراکی، احساس، تفکر و شیوه‌های مقابله آن فرد را می‌سازند. شخصیت آمیزه‌ای از احساسات، ادراکات، افکار و رفتارهای نامرتبط نیست، بلکه سازمانی کاملاً در هم تنیده از نگرش‌ها، عادت‌ها و عواطف است. اگر چه ما زندگی خود را با احساسات و واکنش‌های کم و بیش نامرتبط و مختلف شروع می‌کنیم، ولی به مرور زمان دامنه آن‌ها را محدود کرده و خزانه رفتاری خاص خودمان را می‌سازیم. این خزانه رفتاری است که ما را از دیگران متفاوت کرده و شیوه مقابله ما را در برخورد با دیگران و در درون خودمان تعیین می‌نماید. آزمون شخصیت میلون(MCMI) کمک می کند تا قالب شخصیتی خود را بهتر بشناسید و در جهت اصلاح آن به سمت رشد و تعالی اقدام نمایید.

    13- طرحواره ها:

    به الگوهای تکرار شونده در وجود ما ، تله‌های زندگی یا طرحواره‌های شخصیتی می‌گویند. جفری یانگ ، یکی از بزرگ‌ترین طرحواره درمانگران دنیا ، می‌گوید ما در کودکی به شیوه‌های متفاوت آسیب دیده‌ایم ؛ آسیب‌هایی مثل طردشدن ، انتقاد ، سرزنش ، بدرفتاری ، بی‌توجهی ، محرومیت عاطفی و حتی مراقبت‌های بیش از حد. نکته‌ی جالب اینکه ما تمایل داریم این الگوهای نهادینه‌شده را در وجودمان حفظ کنیم ؛ چون با داشتن این الگوها  احساس امنیت می‌کنیم. برخی از این طرحواره ها مخصوصاً آن‌هایی که بر اثر تجارب ناگوار دوران کودکی شکل می‌گیرد ، ممکن است هستۀ اصلی انواع اختلال شخصیت ، مسائل شناختی خفیف و اختلال‌های مزمن را دربربگیرد. پاسخ به پرسشنامه طرحواره های زندگی به شما کمک می کند تا طرحواره های زندگی خود را بشناسید. ونسبت به تغییر آنها در جهت رشد و تعالی خود اقدام نمایید.

    14- تصمیمات:

    مقصر اصلی مشکلات زندگی ما چه کسی است؟ زندگی ما تحت تاثیر تصمیم‌های ما قرار دارد و جهت آن به سوی موفقیت یا شکست به وسیله تصمیم‌های ما تعیین می‌گردد. بسیار مهم است که تصمیم‌هایی که می‌گیریم هدفمند و روشمند باشند، چرا که در این صورت می‌توان تصمیم‌های مناسبی گرفت. برای اینکه از درستی تصمیمات خود مطمئن شوید می بایست چیستی، چرایی و چگونگی رسیدن به آن تصمیمات را به صورت روشن بیان کنید. اینکه تصمیم چیست؟ چرا این تصمیم را گرفته اید؟ و چگونه مراحل رسیدن به این تصمیم را طی کردید؟ (1.تصمیم گیری فردی  2.تصمیم گیری گروهی3. تصميم گيري احساسي4. تصميم گيري آني5. واگذاري تصميم گيري به ديگران6. پشت گوش انداختن7. تصميم گيري منطقي)

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “راهنمای تکمیل خلاصه سوابق دین درمانی مشکلات خانواده (سطح 1)”
    1. I wanted to jot down a brief comment in order to thank you for all the splendid suggestions you are showing on this site. My particularly long internet investigation has now been paid with good quality concept to talk about with my companions. I would assert that many of us visitors are quite endowed to live in a fabulous community with many awesome professionals with interesting principles. I feel rather happy to have used your entire web page and look forward to plenty of more fun times reading here. Thanks a lot again for a lot of things.
      من می خواستم یک نظر کوتاه را یادداشت کنم تا از شما برای همه پیشنهادات عالی که در این سایت می فرمایید تشکر کنم. تحقیقات طولانی مدت من در اینترنت اکنون با مفهومی با کیفیت خوب برای صحبت با همراهانم رسیده ام. من می گویم که بسیاری از ما بازدیدکنندگان کاملاً دارای استعداد زندگی در یک جامعه افسانه ای با بسیاری از متخصصان عالی با اصول جالب هستیم. من نسبتاً خوشحالم که از کل صفحه وب شما استفاده کردم و مشتاقانه منتظر زمانهای مفید بیشتری برای خواندن اینجا هستم. دوباره از شما به خاطر همه چیز متشکرم.

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish arالعربية en_GBEnglish (UK) en_NZEnglish (New Zealand) en_ZAEnglish (South Africa) en_AUEnglish (Australia) afAfrikaans aryالعربية المغربية azbگؤنئی آذربایجان belБеларуская мова bn_BDবাংলা de_DE_formalDeutsch (Sie) de_DEDeutsch bg_BGБългарски es_ESEspañol es_COEspañol de Colombia es_MXEspañol de México es_PEEspañol de Perú es_CREspañol de Costa Rica es_PREspañol de Puerto Rico es_CLEspañol de Chile es_UYEspañol de Uruguay fr_CAFrançais du Canada fr_FRFrançais fr_BEFrançais de Belgique fa_IRفارسی