حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 4 مهر , 1399 8 صفر 1442 Friday, 25 September , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 86 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 9×
  • اوقات شرعی

  • دین درمانی

    ارتباط دین و درمان
    12 آگوست 2020 - 1:28
    شناسه : 1651
    بازدید 25
    0

    ارتباط دین و درمان ارتباط دین و درمان  را می توان با مبانی دیگری نیز مورد بررسی قرار داد. اما […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    ارتباط دین و درمان

    ارتباط دین و درمان  را می توان با مبانی دیگری نیز مورد بررسی قرار داد. اما برای جلوگیری از طولانی شدن بحث به اختصار دیدگاه هایی را که در مورد سایر علوم نیز کم و بیش مطرح است مطرح می نماییم:

    • دیدگاهی که ارتباطی بین دین و درمان قائل نیست و دین را فقط متکفل هدایت بشر در امور فردی، عبادی و معنوی می داند و سعادت اخروی را هدف دین دانسته و ارتباطی بین درمان، فن آوری، سیاست، اقتصاد و آخرت قائل نیست.
    • دیدگاهی که به ارتباط دین و درمان  در حد توصیه ها و بیان ارزش علم و درمانگری بر اساس کتاب و سنت، قائل است.
    • دیدگاهی که  «معنویت درمانی» را مترادف  «دین درمانی» گرفته و معتقد است دین برای سلامت خانواده  توصیه هایی دارد که عمل به آن، موجب حل مشکلات خانواده  می گردد.
    • دیدگاهی که ارتباط  دین و درمان را بیشتر از توصیه و بیان ارزش علم و درمانگری دانسته و قائل به وجود احکام  و حقوق خانواد و اخلاق حرفه ای در دین است. در واقع این دیدگاه همان نظریه مشاوره با رویکرد دینی است که در فوق به آن اشاره شد.
    • دیدگاه پنجم ارتباط کامل دین و درمان  بر اساس دین حداکثری و تولید علم بر اساس اصول مفروض متخذ از دین می باشد. این دیدگاه معتقد است تئوری های علمی در تاثیر پذیری از نظام انگیزشی و ارزشی شکل می یابند و گستره دین شامل تمامی امور و روابط زندگی انسان هاست و ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر در ربط به سعادت اخروی یک مبنای واحد پیدا می کند و نظام ارزشی، بینشی و دانشی حول محور واحد شکل می پذیرد و علوم – و از جمله مشاوره و درمان – و حوزه های آن بر اساس محوریت واحد با همدیگر ارتباط پیدا می‌کنند و هیچکدام از حوزه های دین، فلسفه و علم مستقل ازیکدیگر وجود ندارند و حوزه دین مقدم بر دیگر حوزه ها قرار دارد و آن ها را سامان می بخشد. در این دیدگاه معیار صحت علوم و جهت حاکم بر علوم به طور مبسوط مورد بررسی قرار می گیرد. این دیدگاه نیز طرفدارانی دارد و استدلال این گروه آیاتی نظیر »لارطبٍ و لا یابِسٍ الاّ فی کتا بٍ مبین « و»  نَزَّلنا علَیکالکتاب تبیاناً لکلِّ شَیء«  می باشد.

    روایاتی نیز در استدلال این دیدگاه وجود دارد.یعنی روایاتی که دلالت می کند همه علوم در قرآن کریم وجود دارد. مانند روایتی که از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمودند» :انَّ اللّه تَبارک و تَعالی لَم یدع شَیئا تَحتاج الَیه الاُمه الّا نَزَّلَه فی کتابِه و بینَه لرَسوله«

    خداوند تبارک و تعالی هیچ چیزی را که مسلمانان به آن محتاج باشند، فرو گذار نکرده است مگر آن که آن ها را در قرآن، نازل فرمود و برای پیامبر(ص) بیان کرد.

    ما در اینجا تعریفی را که مورد استفاده دیدگاه پنجم قرار می گیرد، برای مفاهمه بیشتر می آوریم. این دیدگاه، علم را «مجموعه تعاریف و معادلات کاربردی در جهت رفع نیازهای فردی و اجتماعی» می داند و روش تولید علم را دارای مراحلی می دانند. اول اخذ اصول ومبانی از دین، دوم این اصول و مبانی که تحت تاثیر مبانی نظری و فلسفی ما هستند – منشاء پیش فرض های علمی می شوند و پیش فرض ها هم زمینه ساز تئوری های علمی شده و دانشمند و محقق بر اساس پیش فرض ها به تجربه و آزمون می پردازد و تعاریف، معادلات و تئوری های علمی خود را سامان می بخشد و به دنیای علم عرضه می کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish arالعربية fa_IRفارسی