حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 176 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 47×
  • اوقات شرعی

  • دین درمانی

    فرم خودشناسی مبتنی بر اصل توحید درمقابل خودبینی
    ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
    شناسه : 2409
    بازدید 6378
    22

     گام 1: خودشناسی مبتنی براصل توحید درمقابل خودبینی عنوان نشـــــانـــــه هــــا مرحـــــله خودشناسی: واحد یگانه نسبی بانظیر ومتشابه تجزیه پذیر […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

     گام 1: خودشناسی مبتنی براصل توحید درمقابل خودبینی

    عنوان

    نشـــــانـــــه هــــا

    مرحـــــله

    خودشناسی:

    واحد یگانه نسبی بانظیر ومتشابه تجزیه پذیر عام و نیازمند مخلوق (غیرخدا) استعدادها: علاقه ها: هدفها:
    درسی:

    ورزشی:

    هنری:

    فنی:

    حرفه ای:

    اجتماعی:

    علوم انسانی:

    علوم تجربی:

    علوم ریاضی:

    طبیعی:

    مادی:

    معنوی:

    رنگها:

    غذاها:

    تفریحات:

    افراد:

    شهرها:

    کشورها:

    کوتاه مدت یکساله:

    میان مدت 5 ساله:

    بلندمدت چندساله:

    شغلی:

    تحصیلی:

    مادی:

    معنوی:

    دنیایی:

    آخرتی:

    اصــل

    توحید:

    اَحَد یگانه مطلق بی نظیر تجزیه ناپذیر خاص و  بی نیاز خالق (فقط خدا)

    مانــع

    خودبینی:

    خود بزرگ بینی دیگر آزاری خود کم بینی خودآزاری خود بسندی خودمیان بینی

    به طور کل اولین و بهترین روش برای خودشناسی یک کلمه جادویی است به نام چرا؟!

    چرا ما به دنیا آمده ایم؟ چرا شغل فعلی مان را ادامه می دهیم؟ چرا زندگی می کنیم؟ چرا این کار را انجام دادیم؟ چرا این خصوصیات اخلاقی را داریم؟ چرا ازدواج کنیم؟ چرا به دنبال علائق مان نمی رویم؟ چرا زندگی ما فقط باید محدود به تولد، رشد، تولید مثل و مرگ شود؟ و هزاران چرای دیگر که ما باید از خودمان بپرسیم.

     

    مثلث خودشناسی

    • استعدادها: کشف استعدادهای مادی و معنوی منحصر به فرد و شکوفایی آن درحد وسع فرد و خانواده
    • علائق: کشف علائق مادی و معنوی منحصر به فرد و هماهنگ نمودن آنها با هم ( انسجام شخصیت)
    • هدفها: کشف اهداف زندگی مادی و معنوی منحصر به فرد و هماهنگی آن (پذیرش مسئولیت سرنوشت)

    خودبینی(Self-consciousness)(أنف النفس)

    خودبینی عموماً به‌عنوان مکانیسم جبران ناامنی و اعتماد به نفس زیاد عمل می کند. این یک ویژگی شخصیتی است که در کودکی شکل می گیرد. در حالی که هر کسی می تواند در هر زمان معینی از زندگی خود بیهوده رفتار کند و دچار خودبینی شود، اما اغلب اوقات الگوی پایدار برای زندگی است. اگر این یک ویژگی شخصیتی باشد ، اصلاح آن دشوار خواهد بود ، گرچه غیرممکن نیست.

    از ویژگی های خودبینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. 1. توجه و تمرکز بر ایده‌های خودشان و بی‌توجهی به دیگران
    2. 2. فقدان همدردی در وجودشان نسبت به دیگران
    3. 3. ناتوانی در درک نیازهای آدم‌های دیگر
    • ريشه ‏ى اكثر اختلافات؛ (هوس‏ها، حسدها و خودبينى‏ هاست) نه جهل و ناآگاهى. «مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ»
    • نسبت دادن خوبى‏ها به خود و بدى و بدبختى‏ها به انبيا و دين، نشانه‏ى خودبينى و جهالت است. فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‏ … أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُون‏
    • ريشه‏ى معصيت گاهى خودبرتربينى است. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً»

    توحید(Oneness)(الوحدانية):

    همه فعل و انفعالات جهان آفرینش، حتی اختراعات بشری، از خدا و علامت توحید و رحمت گستری اوست. چگونگی جهان آفرینش (پیوند و ارتباط اجزای آن با یکدیگر و هماهنگی و هدفداری آنها) حکایت از آفریننده ای واحد دارد. شرک ورزی و دست نیافتن به توحید، نشانه اندیشه نکردن و درک نکردن پیوند و هماهنگی در جهان آفرینش است. ميان كلمه «واحد» و «أَحَدٌ» تفاوت است. «واحد» در جايى به‏ كار مى‏ رود كه ثانى و ثالث براى آن فرض شود، بر خلاف «احد» كه در مورد يكتا و يگانه استعمال مى‏ شود. توحيد، مرز ميان ايمان و كفر است و ورود به قلعه ايمان بدون اقرار به توحيد ممكن نيست.

    لذا برای ارائه تعریف کاملی از خودشناسی می توان گفت:

    خدای احد و یکتای مطلق مرا واحد و یگانه نسبی و با استعدادها، علاقه ها و اهداف منحصر به فرد آفرید ؛ بنابراین هر انسانی در هر شرایطی می تواند با کشف استعدادهای ذاتی خودش و با توجه به علائقش،  اهداف بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت برای خودش برنامه ریزی نماید. و با کمک کتاب خدا و راهنمایی انبیاء و اولیاء خدا از ظلمات درونی و شیاطینِ بیرونی رها شده و از سدّ شقاوت و بدبختی نجات یافته و به سعادت و خوشبختی برسد.

    آزمون های گام 1:

    در این گام 9 نشانه خودشناسی در مقابل 9 نشانه خودبینی معرفی شده است. در هر ردیف جایگاه واقعی خود یا دیگران را بین 1 تا 9 مشخص نموده و در پایان جمع را محاسبه نمایید. به ازای هر استعداد یا علائق یا اهداف شناسایی شده یا شکوفا شده یک امتیاز به خودتان بدهید.

    گام 1

    خودشناسی مبتنی بر

    اصل توحید

     

     

     

     

     

     

     

     

    خودبینی

    گام 1

    1 پرورش استعدادهای توحیدی (مربی اصلی خداست) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 عدم پرورش استعدادها(من از مربی بی نیازم) 1
    2 شکوفایی استعدادهای معنوی توحیدی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 خودبرتربینی (اتکا به توانمندیهای ظاهری) 2
    3 شکوفایی استعدادهای مادی توحیدی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 خودپسندی (من استعداد برترم) 3
    4 دلبستگی به ارزشهای الهی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 دلبستگی به ارزشهای مادی 4
    5 تلاش برای تحقق علائق و ارزشهای معنوی  توحیدی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 تلاش برای تحقق علائق و ارزشهای مادی 5
    6 استفاده از علائق مادی به‌عنوان وسیله نه هدف 9 8 7 6 5 4 3 2 1 وابستگی به علائق مادی به‌عنوان هدف 6
    7 توفیق بندگی خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 عدم توفیق بندگی خدا 7
    8 موفقیت در توفیق بندگی خدا و خدمت به خلق خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 موفقیت در رسیدن به جایگاه اجتماعی و اقتصادی مناسب 8
    9 رسیدن به اهداف مادی و معنوی در سایه رحمت الهی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 سعی و تلاش برای رسیدن به اهداف مادی 9
    جمع                       جمع

     گام 1/1- استعدادهای معنوی (اصیل) درمقابل موانع شکوفایی استعدادها

    گام 1/1

    استعدادهای معنوی (اصیل)

     

     

     

     

     

     

     

     

    موانع شکوفایی استعدادها

    گام 1/1

    1 اثرپذیری مثبت 9 8 7 6 5 4 3 2 1 اثرپذیری منفی 1
    2 فرشته خویی و فطرت پاک 9 8 7 6 5 4 3 2 1 شیطنت و حیله گری 2
    3 ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ضعف در انتخاب 3
    4 مسئولیت پذیری 9 8 7 6 5 4 3 2 1 مسئولیت گریزی 4
    5 وجدان 9 8 7 6 5 4 3 2 1 بی وجدانی 5
    6 ﺍﺑﺘﻜﺎﺭ، خلاّقیت 9 8 7 6 5 4 3 2 1 انجماد فکری 6
    7 ظرفیت های درونی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 تعارضات درونی 7
    8 بی نهایت طلبی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ایستایی و درجازدن 8
    9 تغییرپذیری 9 8 7 6 5 4 3 2 1 تغییرناپذیری 9
    10 معنابخشی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 لفّاظی و ظاهربینی 10
    11 ترکیب ﺗﻀﺎﺩﻫﺎ 9 8 7 6 5 4 3 2 1 تقابل تضادها 11
    12 اثرگذاری 9 8 7 6 5 4 3 2 1 بی تفاوتی 12
    13 بندگی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 طغیان 13
    14 عقلانیت و فطرت 9 8 7 6 5 4 3 2 1 جهل ﻭ ﺷﻬﻮﺕ 14
    15 ﺗﻮﺑﻪ و ﺟﻬﺶ درونی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ناامیدی و افسردگی 15
    جمع                       جمع
    1. تأثیر حوادث مثبت بر زندگی شما بیشتر است یا حوادث منفی.
    2. با مشکلات، فرشته وار و بر اساس فطرت پاکتان برخورد می‌کنید یا متوسل به شیطنت و حیله گری می شوید.
    3. آیا در انتخاب راه حل مشکلات ضعف دارید یا دارای قدرت انتخاب راه برتر هستید.
    4. آیا مسئولیت انتخاب های خود را می پذیرید یا مسئولیت آن را به گردن دیگران می اندازید.
    5. آیا در مسئولیتهای خود دچار عذاب وجدان می شوید.
    6. آیا در حل مشکلات خانواده ابتکار و خلاقیت از خود نشان می دهید.یا دچار انجماد فکری شده و ذهنتان قفل می‌شود.
    7. آیا از تمام ظرفیت های درونی خود در حل مشکلات استفاده می‌کنید یا با تعارضات درونی دست و پای خود را گُم می‌کنید.
    8. آیا تا رسیدن به نتیجه مطلوب بی نهایت تلاش می‌کنید یا در جا می زنید و خسته می شوید.
    9. آیا متناسب با شرایط جدید روش و سبک زندگی خود را تغییر می دهید یا تحت تأثیر حوادث گذشته هستید.
    10. آیا حوادث زندگی معنای خاصی برای شما در جهت رشد و تعالی دارد یا فقط تحت تأثیر ظواهر هر حادثه از خود واکنش نشان می دهید.
    11. آیا می‌توانید حوادث متضاد را باهم ترکیب نموده و نتیجه مثبتی استخراج نمایید مثلاً تبدیل تهدیدها به فرصتی برای رشد و تعالی یا تضادها را مقابل هم قرارداده و فرصت سوزی می‌کنید.
    12. آیا در برخورد با حوادث زندگی بی تفاوت از کنار آن می گذرید یا سعی می‌کنید نیرویی اثر گذار بوده و نتیجه را به نفع خودتان تغییر دهید.
    13. آیا حوادث زندگی شما را در مسیر بندگی خدا قرار می دهد یا با طغیان  از مسیر بندگی خدا خارج می شوید.
    14. آیا تصمیم گیریهای شما بیشتر بر پایه عقلانیت است یا غریزه و شهوت.
    15. آیا حوادث زندگی باعث توبه و جهش درونی شما در جهت مطلوب می‌شود یا باعث ناامیدی و افسردگی شما می‌شود.

    گام 1/2- استعدادهای مادی (کمکی) درمقابل موانع شکوفایی استعدادها

    گام 1/2

    استعدادهای مادی (کمکی)

     

     

     

     

     

     

     

     

    موانع شکوفایی استعدادها

    گام 1/2

    1 کاربردی(بهره از امکانات موجود) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 غیر کاربردی 1
    2 انتزاعی(حل ذهنی مسائل) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 هوش عینی(کمترباهوش) 2
    3 فضایی(طراحی چندبعدی) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 عملیاتی(ظاهربینی) 3
    4 هنری 9 8 7 6 5 4 3 2 1 غیر هنری 4
    5 بدنی- حرکتی، ورزشی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 عدم تحرک 5
    6 اقتصادی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 غیر اقتصادی 6
    7 زبانی یا کلامی و فن بیان 9 8 7 6 5 4 3 2 1 مشکل در تکلم و بیان 7
    8 اجتماعی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 غیر اجتماعی 8
    9 ریاضی(عددی) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ضعف در ریاضی 9
    10 مکانیکی(کاربا ابزار) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ناتوانی عملی 10
    11 تخیل(قصه، شعر، نقاشی و…) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 عدم تخیل 11
    12 موسیقی و صدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 عدم مهارت موسیقی 12
    13 منطق و فلسفه(به دنبال چرایی) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 غیر فلسفی 13
    14 پیش بینی (حس ششم) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 حس ششم ضعیف 14
    15 تفکر عمیق(ریشه یابی مسائل) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 تفکر سطحی 15
    جمع                       جمع
    1. استعداد و هوش کاربردی: با استفاده از این نوع هوش فرد هوشمند همواره موقعیتها را خوب بررسی می‌کند و مسائل خود را به نحو مطلوب و موفقیت آمیز حل می‌کند.
    2. استعداد انتزاعی: ناگهان ایده یا تصویری به ذهنشان می رسد که چندین عامل را در کنار یکدیگر قرار می دهد و ترکیب جدیدی می سازد ؛ که ممکن است یک ایده ی جدید کاری باشد.
    3. استعداد فضایی: سوالات مربوط به این حوزه از آزمون استعداد تشخیصی ، توانایی درک فضایی را می‌سنجد و تجسم سه بعدی از یک الگوی دوبعدی را در آزمودنی مورد سنجش قرار می‌دهد. (توان طراحی چند بعدی)
    4. استعداد هنری: توجه به زیبایی‌های طبیعت ، توجه به توانایی‌های خود و کسب اعتماد به نفس،تمایل به ابزار افکار، علایق و احساسات، توانایی در انجام صحیح حرکات، توانایی در گفتار،تمایل به مشارکت در فعالیت‌های هنری گروهی، حس زیباشناسی
    5. استعداد بدنی- حرکتی: این اشخاص، استعداد خاصی در استفاده از اندام های خود دارند (حرکت چشم ها، عضلات صورت، دست ها و سایر اندام های بدن) این افراد می‌توانند نقش های مختلف بازیگری را ایفا کنند و بعضی ها استعداد خاصی در پانتومیم دارند. این نوع هوشمندی را می‌توان در میان ستاره های معروف ورزشی یافت مانند: بازیکنان فوتبال، ژیمناستیک و …
    6. استعداد اقتصادی: یعنی توانایی برای دیدن فرصت های موجود در بازار و قرار دادن منابع مختلف در کنار یکدیگر برای تولید محصولات و ارائه ی خدماتی که می‌توان با سود بیشتری آنها را به فروش رساند.
    7. استعداد و هوشمندی زبانی وکلامی: این اشخاص استعداد خاصی در مطالعه کردن و استفاده هوشمندانه از کلمات جهت ابراز احساسات خود دارند، به همین دلیل در معاشرت با دیگران خوش مشرب و موقعیّت شناس هستند. حتّی در شوخی کردن با دیگران موقعیّت زمانی و مکانی را در نظر می گیرند.این اشخاص می‌توانند نویسنده، شاعر، سخنور و یا روزنامه نگار شوند.در این نوع هوش فرد مطالب را به سرعت می‌خواند و می‌فهمد و در سخن گویی واژگان بیشتر و دقیقتری بکار می‌برد.
    8. استعداد اجتماعی شدن: استعداد این اشخاص در درک نیازها و انگیزه های دیگران است. این افراد در فعّالیّت های گروهی و رهبری این فعّالیّت ها تخصّص دارند. نظریّات خود را خیلی راحت به دیگران ارایه می دهند و خود نیز از نظرات و پیشنهادهای آن ها استقبال می کنند و به عبارتی با مردم زود می جوشند. رهبران و مصلحان و کسانی که علاقه به فعّالیّت های اجتماعی و سیاسی و گروهی دارند چنین استعدادی دارند.
    9. استعداد ریاضی: این گونه اشخاص استعداد خاصّی در بازی با اعداد و رموز و حلّ مسائل ریاضی و درک رابطه موجود بین اعداد و مجهولات دارند. قدرت خاصی در رسم منحنی و نمودارها و همچنین استدلال و حل معادلات چند مجهولی دارند و در نهایت می‌توانند ریاضی دان و یا فیزیک دان و یا کارشناس مسائل اقتصادی باشند.
    10. استعداد عملی(مکانیکی یا دستی): استعداد این شخص کار کردن با ابزار آلات است. این استعداد را می‌توان از دوران بچگی کشف کرد. بعضی از کودکان کم حرفند، ولی می بینیم که مشغول باز و بسته کردن وسایل برقی مانند رادیو و یا تلویزیون و … هستند. حتّی در بازی با اسباب بازی اوّلین کاری که می کنند جدا کردن تمام قطعات آن و بستن دوباره آن هاست. این گونه افراد معمولاً بیشتر با وسایل و ابزارآلات معاشرت می کنند تا با مردم.
    11. استعداد تخیل: قدرت و استعداد این اشخاص در تخیل، نقاشی، طراحی، استفاده از رنگ ها، سایه ها، بافندگی، تقلید، عکس برداری، انتخاب صحیح اشکال و حجم آن ها است. این هوشمندی را در نقّاشان و مجسمه سازان و به طور کلّی هنرمندان و مهندسان طراح می‌توان یافت.
    12. استعداد موسیقی و صدا: این اشخاص قدرت تشخیص بسیار دقیق صداها و همچنین استعداد آهنگ سازی دارند.
    13. استعداد منطق و فلسفه: قانون صحیح فکر کردن (ابزاری است از نوع قاعده و قانون که مراعات کردن و بکار بردن آن ذهن را از خطای در تفکر نگه میدارد.)
    14. استعداد پیش بینی (حس ششم): بعضی افراد استعداد خاصی در پیش بینی و پیش گویی دارند، البته نمی توان تفسیر منطقی برای آن پیدا کرد، ظاهراً بصیرت و پاکی خاصی دارند و آن ها را قادر به پیش بینی حوادث به شکلی واضح تر و روشن تر از بقیّه ی مردم می نماید. شخصی که چنین استعدادی دارد خودش نمی داند چگونه این کار را می کند. گاهی اوقات این اشخاص افکار دیگران را می خوانند. این استعداد بسیار نادر است.
    15. استعداد تفکر عمیق: این قبیل اشخاص سعی می کنند استعدادها و احساسات درونی خود را کشف کنند. همچنین این قدرت را دارند تا درباره ی چند موضوع، در یک زمان دقیق و عمیق تمرکز کنند. همیشه در حال بررسی اندیشه و احساسات و طرح های دیگران هستند و استعداد خیال پردازی فوق العاده دارند، این نوع هوشمندی را می‌توان نزد فلاسفه و اندیشمندان و برنامه ریزان و روان شناسان یافت.

    گام 1/3- علائق و ارزشها درمقابل ضد ارزشها


    گام 1/3

    علائق و ارزشها

     

     

     

     

     

     

     

     

    ضد ارزشها

    گام  1/3

    1 پاکی (وضع یا کیفیت پاک بودن) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 پلیدی (وضع یا کیفیت پلید بودن) 1
    2 نظم(در کار، استراحت و عبادت) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 بی نظمی(شلختگی و…) 2
    3 جدّیت(تلاش و کوشش) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 تنبلی(تن پروری،کاهلی) 3
    4 خلوص(یکدلی و بی غشی) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ریا(تظاهر و دورویی) 4
    5 وقت شناسی (موقعیت شناسی) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 وقت کشی(وقت گذرانی) 5
    6 بخشندگی ومهربانی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 بخل و سنگدلی 6
    7 سرمایه (دارایی مادی و معنوی) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 فقر اقتصادی،علمی و فرهنگی 7
    8 تجهیزات (تدارکات،آماده سازی) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 عدم آمادگی 8
    9 مدرک (دلیل،نوشته و سند رسمی) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 مدرک قلابی و غیر رسمی 9
    10 گواهی(تأییدوتصدیق) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 گواهی تأیید نشده 10
    11 راهنما(مربی، راه بلد) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 حسود، بخیل یا ترسو 11
    12 یار موافق(دوست همدم) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 یارمخالف(دوست دو رنگ) 12
    جمع                       جمع

     

    1- پاکی: پاکی روح با نماز، پاکی جسم با روزه، پاکی طعام با خمس، پاکی نعمتها با زکات، پاکی دل با حجِ دل، پاکی نفس با جهاد اکبر، پاکی اعمال و رفتار با امر به معروف، پاکی افکار و گفتاربا نهی از منکر، پاکی دوستی ها با تولّی و پاکی از دشمنی ها با تبری(به ازای هر پاکی 1 نمره مثبت منظور نمایید)

    2- نظم: اگر کارها، فعالیت ها، استراحت و عبادات روزانه شما با توجه به اوقات شرعی و هماهنگ با نظام هستی منظم شده است به ازای هر مورد 1-3 نمره مثبت منظور نمایید.

    3- جدیت: اگر در راه کسب روزی حلال با تمام توان تلاش می‌کنید می‌توانید نمره مثبت منظور نمایید.

    4- خلوص: به میزانی که احساس می‌کنید فعالیتهای شما خالص برای جلب رضای خداست نمره مثبت منظور نمایید.

    5- وقت شناسی: اگر متناسب با سن و شرایط واقعی زندگی به دنبال علائق خود هستید به خودتان نمره مثبت دهید.

    6- بخشندگی و مهربانی: اگر از نعمتهای الهی که در اختیار شماست بی منت به دیگران می بخشید و نسبت به متقین مهربان هستید به خودتان نمره مثبت دهید.

    7- سرمایه: اگر سرمایه های مادی و معنوی مورد نیاز را برای رسیدن به علائق تان در اختیار دارید  به خودتان نمره مثبت دهید.

    8- تجهیزات: اگر تجهیزات مورد نیاز را برای رسیدن به علائق تان در اختیار دارید. به خودتان نمره مثبت دهید.

    9- مدرک: اگر مدرک تحصیلی مورد نیاز را برای رسیدن به علائق تان در اختیار دارید. به خودتان نمره مثبت دهید.

    10- گواهی: اگر گواهینامه مورد نیاز را برای رسیدن به علائق تان در اختیار دارید. به خودتان نمره مثبت دهید.

    11- رهنما: اگر راهنمای متخصص برای رسیدن به علائق تان در اختیار دارید. به خودتان نمره مثبت دهید.

    12- یار موافق: اگر یار و یاور موافق برای رسیدن به علائق تان در اختیار دارید. به خودتان نمره مثبت دهید.

    گام 1/4- اهداف معنوی و مادی درمقابل موانع رسیدن به اهداف

    در این جدول 9 هدف از  اهداف اصلی خلقت بشر به ترتیب اولویت در مقابل 9 مانع رسیدن به اهداف معرفی شده است. در هر ردیف جایگاه واقعی خود یا دیگران را بین 1 تا 9 مشخص نموده و در پایان جمع را محاسبه نمایید.

    گام 1/4

    اهداف معنوی و مادی

                     

    موانع رسیدن به اهداف

    گام 1/4

     
    1 بندگی خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 بندگی شیطان 1  
    2 حُسن عمل 9 8 7 6 5 4 3 2 1 سوء عمل 2  
    3 رحمت الهی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 غضب الهی 3  
    4 حفظ نظام خانواده 9 8 7 6 5 4 3 2 1 خانواده از هم گسیخته 4  
    5 حفظ امنیت خانواده 9 8 7 6 5 4 3 2 1 خانواده نا ایمن 5  
    6 حفظ کرامت اعضای خانواده 9 8 7 6 5 4 3 2 1 خواری و ذلت اعضای خانواده 6  
    7 حفظ عدالت در خانواده 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ظلم و ستم به خانواده 7  
    8 رشد و تعالی خانواده 9 8 7 6 5 4 3 2 1 انحطاط و پستی(بیراهه) 8  
    9 شکوفایی خانواده 9 8 7 6 5 4 3 2 1 سقوط خانواده 9  
    جمع                       جمع  
    1 بندگی شیطان هرگونه سرپیچی از دستورات خداوند بندگی شیطان است.
    2 سوء عمل هر عملی که مخالف دستورالعمل های خداوند و سیره و روش انبیاء و اولیاء خدا باشد.
    3 غضب الهی مراد از غضب و خشم خداوند ، عقاب الهی یا در نهایت انتقام الهی به واسطه گناهان فرد می باشد
    4 خانواده از هم گسیخته خانواده ای که همنوایی اجتماعی بین اعضاء برای رعایت هنجارها و ارزش ها وجود نداشته باشد.
    5 خانواده نا ایمن خانواده ای که اعضای خانواده در آن احساس امنیت نمی کنند.
    6 خواری و ذلت اعضای خانواده خانواده ای که در آن بنا به دلایلی یک یا چند نفر از اعضا احساس خواری و ذلت می کنند.
    7 ظلم و ستم به خانواده خانواده ای که در آن فردی یا افرادی به سایر اعضای خانواده ظلم و ستم می کند.
    8 انحطاط و پستی(بیراهه) خانواده ای که یک یا چند نفر از اعضا به بیراهه رفته و دچار انحطاط و پستی خود یا خانواده

    شده است.

    9 سقوط خانواده خانواده ای که در مسیر سقوط و از هم پاشیدگی قرار دارد.

     

    دریافت فرم PDF: گام 1

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish arالعربية en_GBEnglish (UK) en_NZEnglish (New Zealand) en_ZAEnglish (South Africa) en_AUEnglish (Australia) afAfrikaans aryالعربية المغربية azbگؤنئی آذربایجان belБеларуская мова bn_BDবাংলা de_DE_formalDeutsch (Sie) de_DEDeutsch bg_BGБългарски es_ESEspañol es_COEspañol de Colombia es_MXEspañol de México es_PEEspañol de Perú es_CREspañol de Costa Rica es_PREspañol de Puerto Rico es_CLEspañol de Chile es_UYEspañol de Uruguay fr_CAFrançais du Canada fr_FRFrançais fr_BEFrançais de Belgique fa_IRفارسی