حديث اليوم
يقول الإمام علي (ع): "من شتم و انتقد نفسه صحح نفسه و من كان متعجرفًا ، فقد أفسد بحثه.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 الساعة تعداد کل نوشته ها : 176 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 47×
  • أوقات الشريعة

  • العلاج الديني

    ارتباط دین و درمان
    ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱:۲۸
    شناسه : 1651
    بازدید 6213
    21

    ارتباط دین و درمان ارتباط دین و درمان  را می توان با مبانی دیگری نیز مورد بررسی قرار داد. اما […]

    منشور من طرف:
    پ
    پ

    ارتباط دین و درمان

    ارتباط دین و درمان  را می توان با مبانی دیگری نیز مورد بررسی قرار داد. اما برای جلوگیری از طولانی شدن بحث به اختصار دیدگاه هایی را که در مورد سایر علوم نیز کم و بیش مطرح است مطرح می نماییم:

    • دیدگاهی که ارتباطی بین دین و درمان قائل نیست و دین را فقط متکفل هدایت بشر در امور فردی، عبادی و معنوی می داند و سعادت اخروی را هدف دین دانسته و ارتباطی بین درمان، فن آوری، سیاست، اقتصاد و آخرت قائل نیست.
    • دیدگاهی که به ارتباط دین و درمان  در حد توصیه ها و بیان ارزش علم و درمانگری بر اساس کتاب و سنت، قائل است.
    • دیدگاهی که  «معنویت درمانی» را مترادف  «دین درمانی» گرفته و معتقد است دین برای سلامت خانواده  توصیه هایی دارد که عمل به آن، موجب حل مشکلات خانواده  می گردد.
    • دیدگاهی که ارتباط  دین و درمان را بیشتر از توصیه و بیان ارزش علم و درمانگری دانسته و قائل به وجود احکام  و حقوق خانواد و اخلاق حرفه ای در دین است. در واقع این دیدگاه همان نظریه مشاوره با رویکرد دینی است که در فوق به آن اشاره شد.
    • دیدگاه پنجم ارتباط کامل دین و درمان  بر اساس دین حداکثری و تولید علم بر اساس اصول مفروض متخذ از دین می باشد. این دیدگاه معتقد است تئوری های علمی در تاثیر پذیری از نظام انگیزشی و ارزشی شکل می یابند و گستره دین شامل تمامی امور و روابط زندگی انسان هاست و ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر در ربط به سعادت اخروی یک مبنای واحد پیدا می کند و نظام ارزشی، بینشی و دانشی حول محور واحد شکل می پذیرد و علوم – و از جمله مشاوره و درمان – و حوزه های آن بر اساس محوریت واحد با همدیگر ارتباط پیدا می‌کنند و هیچکدام از حوزه های دین، فلسفه و علم مستقل ازیکدیگر وجود ندارند و حوزه دین مقدم بر دیگر حوزه ها قرار دارد و آن ها را سامان می بخشد. در این دیدگاه معیار صحت علوم و جهت حاکم بر علوم به طور مبسوط مورد بررسی قرار می گیرد. این دیدگاه نیز طرفدارانی دارد و استدلال این گروه آیاتی نظیر »لارطبٍ و لا یابِسٍ الاّ فی کتا بٍ مبین « و»  نَزَّلنا علَیکالکتاب تبیاناً لکلِّ شَیء«  می باشد.

    روایاتی نیز در استدلال این دیدگاه وجود دارد.یعنی روایاتی که دلالت می کند همه علوم در قرآن کریم وجود دارد. مانند روایتی که از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمودند» :انَّ اللّه تَبارک و تَعالی لَم یدع شَیئا تَحتاج الَیه الاُمه الّا نَزَّلَه فی کتابِه و بینَه لرَسوله«

    خداوند تبارک و تعالی هیچ چیزی را که مسلمانان به آن محتاج باشند، فرو گذار نکرده است مگر آن که آن ها را در قرآن، نازل فرمود و برای پیامبر(ص) بیان کرد.

    ما در اینجا تعریفی را که مورد استفاده دیدگاه پنجم قرار می گیرد، برای مفاهمه بیشتر می آوریم. این دیدگاه، علم را «مجموعه تعاریف و معادلات کاربردی در جهت رفع نیازهای فردی و اجتماعی» می داند و روش تولید علم را دارای مراحلی می دانند. اول اخذ اصول ومبانی از دین، دوم این اصول و مبانی که تحت تاثیر مبانی نظری و فلسفی ما هستند – منشاء پیش فرض های علمی می شوند و پیش فرض ها هم زمینه ساز تئوری های علمی شده و دانشمند و محقق بر اساس پیش فرض ها به تجربه و آزمون می پردازد و تعاریف، معادلات و تئوری های علمی خود را سامان می بخشد و به دنیای علم عرضه می کند.

    أضف تعليق

    یک پاسخ برای “ارتباط دین و درمان”
    1. I am just commenting to let you know what a amazing encounter my friend’s princess gained checking your webblog. She picked up such a lot of things, including how it is like to possess a wonderful helping nature to let a number of people without problems completely grasp chosen multifaceted subject areas. You truly surpassed our expected results. I appreciate you for providing the important, healthy, informative as well as easy guidance on this topic to Julie.
      من فقط نظر می دهم تا به شما اطلاع دهم که شاهزاده خانم دوستم با بررسی وبسایت شما چه برخورد شگفت انگیزی داشت. او چیزهای زیادی را انتخاب کرد، از جمله اینکه چگونه می‌توان از طبیعت کمک‌کننده شگفت‌انگیزی برخوردار بود که به تعدادی از افراد با مشکل اجازه می‌دهد تا حوزه‌های موضوعی چندوجهی انتخابی را کاملا درک کنند. تو واقعا از نتایج مورد انتظار ما بهتر بودی. از شما برای ارائه راهنمایی های مهم، سالم، آموزنده و همچنین آسان در مورد این موضوع به جولی قدردانی می کنم.

      رد
    • سيتم نشر التعليقات التي أرسلتها على الويب بعد موافقة فريق الإدارة.
    • لن يتم نشر الرسائل التي تحتوي على القذف أو التشهير.
    • لن يتم نشر رسائل أخرى غير الفارسية.

    arالعربية
    fa_IRفارسی en_USEnglish en_GBEnglish (UK) en_NZEnglish (New Zealand) en_ZAEnglish (South Africa) en_AUEnglish (Australia) afAfrikaans aryالعربية المغربية azbگؤنئی آذربایجان belБеларуская мова bn_BDবাংলা de_DE_formalDeutsch (Sie) de_DEDeutsch bg_BGБългарски es_ESEspañol es_COEspañol de Colombia es_MXEspañol de México es_PEEspañol de Perú es_CREspañol de Costa Rica es_PREspañol de Puerto Rico es_CLEspañol de Chile es_UYEspañol de Uruguay fr_CAFrançais du Canada fr_FRFrançais fr_BEFrançais de Belgique arالعربية