حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, 1 اردیبهشت , 1403 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 176 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 47×
  • اوقات شرعی

  • دین درمانی

    انسان = خودشکوفایی معنوی >>> شناخت >>> تعامل سازنده >>> مشاوره و درمان
    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱:۲۱
    شناسه : 1617
    بازدید 6911
    20

    ***وَ يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَيْرِ وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولًا*: و انسان (شتابزده و نادان) همانگونه كه خير را مى‏ […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    ***وَ يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَيْرِ وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولًا*: و انسان (شتابزده و نادان) همانگونه كه خير را مى‏ طلبد، شرّ را هم مى‏ طلبد و انسان همواره عجول است.(اسراء11)

    نكته‏ ها:

    در قرآن از شتاب‏زدگى انسان و شرّخواهى او بارها سخن به ميان آمده است: «وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ نبِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ»[1] يعنى از تو عذاب فورى مى‏ خواهند. در آيه‏ اى ديگر از قول كافران مى‏ فرمايد: «فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ»[2] مى‏گويند: خدايا اگر دين حقّ است، از آسمان بر ما سنگ بباران. سرچشمه‏ ى اين شتاب‏ ها، جهل و عناد و تعصّب است.

    پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند:«انما أهلك الناس العجلة»[3] بيشترين هلاكت و تباهى انسان از عجله است. بسيارى از نفرين‏ هايى را هم كه انسان عليه خود يا فرزندانش مى‏ كند از همين عجله است.

    پيام‏ها:

    1- عجله و شتاب، از آفات فكر و عمل بشر است. وَ يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ … عَجُولًا

    2- انسان، فطرتاً خيرگِراست. «يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَيْرِ» تشبيه شرّخواهى انسان به خيرخواهى او، نشانه ‏ى آن است كه انسان در اصل، خيرگِرا مى‏ باشد.

    3- آنان كه به هدايت استوار قرآن‏ «يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» راه نيابند، شتابزده سراغ شرّ خواهند رفت. «يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ»

    4- عجله در نهاد هر انسانى وجود دارد، امّا بايد جاى استفاده ‏ى صحيح آن را بشناسيم. «كانَ الْإِنْسانُ عَجُولًا»[4]

    ***وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ كِتاباً يَلْقاهُ مَنْشُوراً*: و كارنامه‏ ى هرانسانى را در گردنش بسته‏ ايم و روز قيامت براى او نوشته‏ اى بيرون آوريم كه آن را در برابر خود گشوده مى‏ بيند.(اسراء 13)

    نكته ‏ها:

    كلمه‏ ى‏ «طائِرٍ» در آيه، كنايه از عمل انسان است، زيرا اعمال انسان همچون پرنده پرواز دارد تا به صاحبش برسد و پرونده عمل هر كس، از خير و شرّ، به گردنش آويخته مى ‏شود.

    در قرآن بارها به مسأله نامه‏ ى عمل اشاره شده و در آيات مختلف نكاتى مطرح گرديده است، از جمله:

    1- نامه‏ ى عمل براى همه است. كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ‏ …

    2- در آن نامه چيزى فروگذار نشده است. «لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً»[5]

    3- مجرمان از آن مى ‏ترسند. «فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ»[6]

    4- خود انسان با خواندن نامه‏ ى عملش، حاكم و داور است. «اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى‏ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً»[7]

    5- رستگاران، كتابشان به دست راست داده مى‏ شود و دوزخيان به دست چپ. أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ‏ … بِشِمالِهِ[8]

    پيام‏ها:[9]

    1- حساب و كتاب، براى همه است واستثنا ندارد. كُلَّ إِنسانٍ‏

    2- همه‏ ى انسان‏ها با كارت شناسايىِ اعمال، در محشر حضور پيدا مى ‏كنند. «كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِي عُنُقِهِ»

    3- عمل انسان، ملازم انسان است. أَلْزَمْناهُ‏ … فِي عُنُقِهِ‏

    4- سعادت و شقاوت انسان بستگى به اعمال خود او دارد، نه عوامل اتفاقى مانند شانس و اقبال. أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ‏ …

    5- براى خدا همه‏ ى عمل‏ ها روشن است، به گردن آويختن نامه‏ ى اعمال، براى فهميدن خود انسان است. «نُخْرِجُ لَهُ»

    6- همه ‏ى اعمال و حركات انسان ثبت مى‏ شود. گرچه ثبت اعمال در دنيا براى انسان محسوس نيست، ولى در قيامت، كارنامه‏ ى عمل او گشوده و افشا خواهد شد. «كِتاباً يَلْقاهُ مَنْشُوراً»[10]

    [1] . رعد، 6.

    [2] . انفال، 32.

    [3] . بحار، ج 17، ص 340.

    [4] قرائتى، محسن، تفسير نور، ج‏5، ص: 26، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن – ايران – تهران، چاپ: 1، 1388 ه.ش.

    [5] . كهف، 49.

    [6] . كهف، 49.

    [7] . اسراء، 14.

    [8] . الحاقّه، 19.

    [9] تفسير نور، ج‏5، ص: 29

    [10] قرائتى، محسن، تفسير نور، ج‏5، ص: 295، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن – ايران – تهران، چاپ: 1، 1388 ه.ش.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish arالعربية en_GBEnglish (UK) en_NZEnglish (New Zealand) en_ZAEnglish (South Africa) en_AUEnglish (Australia) afAfrikaans aryالعربية المغربية azbگؤنئی آذربایجان belБеларуская мова bn_BDবাংলা de_DE_formalDeutsch (Sie) de_DEDeutsch bg_BGБългарски es_ESEspañol es_COEspañol de Colombia es_MXEspañol de México es_PEEspañol de Perú es_CREspañol de Costa Rica es_PREspañol de Puerto Rico es_CLEspañol de Chile es_UYEspañol de Uruguay fr_CAFrançais du Canada fr_FRFrançais fr_BEFrançais de Belgique fa_IRفارسی