حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 16 اردیبهشت , 1400 25 رمضان 1442 Thursday, 6 May , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 124 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 12×
  • اوقات شرعی

  • دین درمانی

    مبانی دین درمانی
    09 اردیبهشت 1400 - 11:00
    شناسه : 2027
    بازدید 26
    2

    فهرست مطالب مبانی دین درمانی…………………………………………………………………………………………………………….. 6 تشکر و قدردانی………………………………………………………………………………………………………………. 8 فهرست مطالب………………………………………………………………………………………………………………… 9 تدوین مداخلات دینی در درمان مشکلات خانواده…………………………………………………………………………. […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    فهرست مطالب

    مبانی دین درمانی…………………………………………………………………………………………………………….. 6

    تشکر و قدردانی………………………………………………………………………………………………………………. 8

    فهرست مطالب………………………………………………………………………………………………………………… 9

    تدوین مداخلات دینی در درمان مشکلات خانواده…………………………………………………………………………. 21

    پیش گفتار……………………………………………………………………………………………………………………. 22

    مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………… 23

    نیایش1 (دعای هفتم صحیفه سجادیه)…………………………………………………………………………………….. 26

    نیایش2 (دعای 22 صحیفه سجادیه)……………………………………………………………………………………… 27

    فصل اول:……………………………………………………………………………………………………………………. 29

    تاریخچه و سوابق پژوهشی………………………………………………………………………………………………… 29

    ایمان و معنویت در مشاوره و روان درمانی……………………………………………………………………………… 33

    گروه‌ درمانی یکپارچه توحیدی…………………………………………………………………………………………….. 34

    توحيد درمانی………………………………………………………………………………………………………………… 34

    معنویت درمانی……………………………………………………………………………………………………………… 54

    روان‌درمانی و معنویت……………………………………………………………………………………………………… 55

    آیا معنویت در مقایسه با دین، نقش متفاوتی در سلامت روان دارد؟……………………………………………………. 60

    رواندرمانگر چگونه می تواند بُعد معنوی را در چهارچوب رابطه درمانی بگنجاند؟…………………………………… 63

    آیا روان درمانگران برای پرداختن به مسائل معنوی نیاز به آموزش دارند؟…………………………………………… 63

    چه تفاوتی بین وظایف و عملکرد روان درمانگران معنوی با روحانی های ادیان وجود دارد؟……………………….. 64

    روان شناسان غیر مذهبی در بحث سلامت روان چه مؤلفه هایی را پیشنهاد می کنند؟……………………………….. 65

    تأثیر معنادرمانی بر کنترل عواطف بیماران مبتلا به سرطان……………………………………………………………. 66

    جایگاه مفهوم معنویت در روان‌درمانی، شخصیت شناسی مدرن و مقایسه آن با معنویت اسلامی…………………… 66

    گروه درمانی معنوی مذهبی با تأکید بر آموزه های اسلام……………………………………………………………….. 67

    روان‌شناسی دین: معنویت درمانی…………………………………………………………………………………………. 69

    احیای دین و اصلاح دین‌داری………………………………………………………………………………………………. 69

    ارزیابی موضوعات دینی و معنوی در روان‌درمانی………………………………………………………………………. 70

    مفهوم علم دینی و اخلاق پزشکی…………………………………………………………………………………………. 70

    جایگاه دین در نظرات روان‌شناسان کلاسیک در دورۀ مدرنیته………………………………………………………….. 70

    نقش دین و ارزش‌ها در کاهش انحرافات اجتماعی……………………………………………………………………….. 71

    ایمنی تن و روان در سایه سار قرآن………………………………………………………………………………………. 72

    گروه درمانی شناختی هیجانی دینی در کاهش مشکلات روان شناختی…………………………………………………. 73

    روان درمانی شناختی رفتاری مذهب محور………………………………………………………………………………. 73

    دین بهترین مصونیت از بیماری های روانی………………………………………………………………………………. 73

    درمان و پیش گیری از اختلالات روانی در سایه عمل به دستورات دینی……………………………………………….. 74

    روان درمانی دینی رویکردی نوین در درمان بیماری های روانی و اختلالات عاطفی…………………………………. 74

    استفاده از روش های دینی در درمان بیماری های روانی……………………………………………………………….. 74

    تأثیر آموزش سبک زندگی اسلامی محور با تأکید بر نظام خانواده بر صمیمیت زوجین……………………………….. 77

    ايمن سازي تربيتي–اجتماعي مبتني بر آموزه هاي اسلامي……………………………………………………………… 78

    تلفیق دین و روان‌شناسی در درمان؛ مسائل و توصیه‌ها………………………………………………………………… 78

    قلمرو دین از نظر روان درمانگری………………………………………………………………………………………… 79

    رابطه بین جهت‌گیری مذهبی و سلامت روانی…………………………………………………………………………….. 83

    خاستگاه روانی دین و ضرورت آن از دیدگاه فلاسفه، روان‌شناسان و اندیشمندان…………………………………….. 83

    ره یافت؛ روان شناختی به دین…………………………………………………………………………………………….. 83

    دین از عمومی ترین تجلیات روان آدمی…………………………………………………………………………………… 84

    خصوصیات دین طبیعی و الهی……………………………………………………………………………………………… 84

    « دین در «حاشیه» و دین در «صحنه»؟!»………………………………………………………………………………. 84

    چگونگی تحقق “اهداف دین”……………………………………………………………………………………………… 90

    این همه تضاد در نظر و عمل، درجوامع و مکاتب بشری از چیست؟!………………………………………………….. 95

    دین دهی یا دین یابی………………………………………………………………………………………………………… 96

    تفاوت دین یابی با دین دهی………………………………………………………………………………………………. 104

    دین سکولار یا دین عرفی شده…………………………………………………………………………………………… 104

    دین و سلامت روانی………………………………………………………………………………………………………. 105

    دین و بهداشت روانى……………………………………………………………………………………………………… 107

    رابطه بین ذکر و دعا با میزان اضطراب…………………………………………………………………………………. 129

    روان‌درمانی در قلمرو دین……………………………………………………………………………………………….. 130

    روش‌های مشاوره در کلام معصومین علیهم‌السلام……………………………………………………………………. 130

    مشورت از نگاه آموزه های دینی………………………………………………………………………………………… 131

    جایگاه مشورت در قرآن کریم……………………………………………………………………………………………. 132

    سفارش اهل بیت علیهم السلام به مشورت……………………………………………………………………………… 133

    مشاوره در زندگی ائمه علیهم السلام……………………………………………………………………………………. 136

    رویکردهای زوج‌درمانی و فرهنگ اسلامی…………………………………………………………………………….. 137

    سلامت از دیدگاه اسلام……………………………………………………………………………………………………. 138

    سلامت معنوی و مراقبت های سلامت و پزشکی………………………………………………………………………. 138

    سنجه های دین و دین‌داری……………………………………………………………………………………………….. 138

    سیر تحولات رابطه دین و بهداشت روانی……………………………………………………………………………….. 139

    فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن و اناجیل اربعه…………………………………………………………………………. 140

    کاربرد مثبت نگری در روان درمانگری با تاکید بر دیدگاه اسلامی……………………………………………………. 140

    مردم گرایی و نوع دوستی درعرفان اسلامی و مقایسة آن با روا نشناسی مثبت……………………………………. 140

    نقش دین و باورهای دینی در سلامت روانی فرد و جامعه…………………………………………………………….. 141

    نگاه با دین، نگاه به دین!………………………………………………………………………………………………… 141

    اراده معطوف به معنا در غزل هاي حافظ و معنادرماني ويکتور فرانکل……………………………………………… 143

    نگاهی به نظریه فرانکل در روان‌شناسی دین…………………………………………………………………………… 143

    روش فرانکل: معنی درمانی (Logotherapy)………………………………………………………………………… 145

    مفاهیم اساسی معنی درمانی…………………………………………………………………………………………….. 145

    دین و دینداری از دیدگاه فرانکل………………………………………………………………………………………….. 151

    تعریف دین از دیدگاه فرانکل……………………………………………………………………………………………… 152

    زمینه های بروز دینداری از دیدگاه فرانکل……………………………………………………………………………… 153

    تعریف خدا از دیدگاه فرانکل………………………………………………………………………………………………. 155

    سنخ های دینداری از دیدگاه فرانکل……………………………………………………………………………………… 156

    تحول دینداری از نظرگاه فرانکل………………………………………………………………………………………….. 157

    نسبت دین و روان شناسی از منظر فرانکل……………………………………………………………………………… 160

    تعارض علم و دین (نگرش فرانکل)…………………………………………………………………………………….. 160

    نقد و بررسی معنی درمانی فرانکل………………………………………………………………………………………. 161

    واکاوی نقش و تاثیر قرآن کریم بر بهداشت و سلامت روانی انسان…………………………………………………… 162

    هفت شیوه ی روان‌درمانی در مثنوی……………………………………………………………………………………. 163

    1- شعردرمانی……………………………………………………………………………………………………………. 166

    2- روان‌درمانی عارفانه (عشق‌درمانی)………………………………………………………………………………… 168

    3- تکنیک استفاده از خواب و رؤیا در روان­درمانی…………………………………………………………………… 169

    4- مذهب‌درمانی………………………………………………………………………………………………………….. 169

    4- 1- درمان از طریق ذکر و یاد خدا……………………………………………………………………………………. 170

    4-2- درمان از طریق خواندن قرآن…………………………………………………………………………………….. 170

    4-3- درمان از طریق دعا کردن………………………………………………………………………………………… 171

    4- 4- درمان از طریق توبه کردن………………………………………………………………………………………. 172

    4- 5 – درمان از طریق اضداد……………………………………………………………………………………………. 173

    4-6- روان‌درمانی هدایتی………………………………………………………………………………………………… 174

    4-7- امید درمانی…………………………………………………………………………………………………………. 174

    5- واقعیت‌درمانی…………………………………………………………………………………………………………. 175

    6- طنز درمانی……………………………………………………………………………………………………………. 175

    7- لوگوتراپی(معنادرمانی)………………………………………………………………………………………………. 176

    همایش نقش دین در بهداشت روان………………………………………………………………………………………. 178

    هنگامه های دعا و درمان……………………………………………………………………………………………….. 178

    نقش دین (توکل به خدا) در بهداشت روانی………………………………………………………………………………. 179

    نقد نظریه های مشاوره و روان درمانی متداول و مقایسه با رویکرد اسلامی……………………………………….. 180

    فصل دوم:………………………………………………………………………………………………………………….. 182

    نقد و بررسی مدلهای رایج درمان مشکلات خانواده……………………………………………………………………. 182

    نظریات‌شناختی – رفتاری راجع به انسان……………………………………………………………………………….. 183

    نظریه الیس………………………………………………………………………………………………………………… 183

    نظریه بک…………………………………………………………………………………………………………………. 183

    الف) شناخت درمانی……………………………………………………………………………………………………… 184

    ب)روان درمانی یا درمان روان شناختی………………………………………………………………………………… 184

    تکنیک های مشاوره خانواده…………………………………………………………………………………………….. 185

    مشاوره خانواده از طریق درمان ساختاری……………………………………………………………………………… 185

    مشاوره خانواده از طریق درمان میلان (Milan)………………………………………………………………………. 185

    مشاوره خانواده از طریق درمان استراتژیک……………………………………………………………………………. 185

    مشاوره خانواده از طریق درمان روایتی………………………………………………………………………………… 186

    مشاوره خانواده از طریق درمان بین نسلی……………………………………………………………………………… 186

    مشاوره خانواده از طریق درمان حمایتی………………………………………………………………………………… 186

    مشاوره خانواده از طریق درمان سیستماتیک………………………………………………………………………….. 186

    شخصیت و سلامت روان از دیدگاه روان‌شناسی………………………………………………………………………… 186

    نظریه روان تحلیل‌گرایی (فروید)…………………………………………………………………………………………. 187

    نظریه آدلر…………………………………………………………………………………………………………………. 187

    نظریه یونگ……………………………………………………………………………………………………………….. 188

    شخصیت و سلامت روان در نظریات وجودگرایی و انسان گرایی……………………………………………………… 188

    نظریه راجرز………………………………………………………………………………………………………………. 188

    نظریه مزلو………………………………………………………………………………………………………………… 189

    فصل سوم:………………………………………………………………………………………………………………… 191

    ضرورت تولید علم بر مبنای دین…………………………………………………………………………………………. 191

    مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. 192

    ضرورت توجه به مبانی دینی در نقد نظریه های مشاوره و روان درمانی و طراحی الگوهای بومی……………….. 193

    مدرنیته واصول و مبانی حاکم بر آن…………………………………………………………………………………….. 197

    برخی ضرورت هاي مطرح نمودن «دین درمانی مشکلات خانواده» در مراکز علمی جهان………………………… 210

    خلأهای دینی بیشترین عامل بروز جرائم………………………………………………………………………………… 212

    سبب سازی و سبب سوزی………………………………………………………………………………………………. 212

    سبب سازی و سبب سوزی خداوند از دیدگاه مولانا…………………………………………………………………….. 213

    فصل چهارم- کلیات و مفاهیم «درمان»…………………………………………………………………………………. 215

    معنی درمان در لغت نامه ها…………………………………………………………………………………………….. 216

    معنی درمان در لغت نامه دهخدا…………………………………………………………………………………………. 216

    درمان /darmān/ در فرهنگ فارسی عمید……………………………………………………………………………. 216

    درمان در واژه‌های مصوّب فرهنگستان……………………………………………………………………………….. 216

    مفهوم درمان در اشعار و ادبیات کهن ایران و جهان…………………………………………………………………… 216

    الف: درمان های معنوی…………………………………………………………………………………………………. 216

    ب: درمان های اخلاقی……………………………………………………………………………………………………. 217

    ج: درمان های جسمانی………………………………………………………………………………………………….. 217

    د: روان درمانی…………………………………………………………………………………………………………… 218

    ضرب المثل های درمانی…………………………………………………………………………………………………. 218

    درمان و تاریخ…………………………………………………………………………………………………………….. 218

    مفهوم درمان با توجه به نوع آن………………………………………………………………………………………… 219

    رویکردهای روان درمانی و مشاوره……………………………………………………………………………………. 221

    رویکردهای روان پویایی: روان تحلیل گری، روانکاوی(Psychoanalysis ) :……………………………………. 221

    رویکردهای روان پویایی…………………………………………………………………………………………………. 224

    الف- روان تحلیل گری (روانکاوی)(Psycho Analysis)مؤسس زیگموند فروید…………………………………… 224

    ب)روان‌شناسی تحلیلی یا Analytical Psychology……………………………………………………………….. 225

    ج- روان شناسی فردی (Individual Psychology) مؤسس آلفرد آدلر…………………………………………… 227

    اصول عمده نظريه آدلر…………………………………………………………………………………………………… 233

    اعتراف به گناه از نظر دین……………………………………………………………………………………………….. 235

    ه- واقعیت درمانی (Therapy  Reality) مؤسس ویلیام گلسر………………………………………………………… 240

    رویکردهای وجودی انسانگرایانه……………………………………………………………………………………….. 240

    روان درمانی………………………………………………………………………………………………………………. 240

    بازی‌ درمانی………………………………………………………………………………………………………………. 240

    رفتاردرمانی……………………………………………………………………………………………………………….. 240

    انرژی درمانی……………………………………………………………………………………………………………… 241

    واقعیت درمانی…………………………………………………………………………………………………………….. 241

    مفهوم واقعیت درمانی…………………………………………………………………………………………………….. 241

    معنویت درمانی……………………………………………………………………………………………………………. 242

    دین و معنویت……………………………………………………………………………………………………………… 253

    مذهب درماني……………………………………………………………………………………………………………… 259

    كتاب‌درمانی……………………………………………………………………………………………………………….. 259

    قرآن درمانی:……………………………………………………………………………………………………………… 260

    دعا درمانی:……………………………………………………………………………………………………………….. 263

    معنا درمانی……………………………………………………………………………………………………………….. 263

    طرحواره درمانی………………………………………………………………………………………………………….. 264

    گشتالت درمانی……………………………………………………………………………………………………………. 265

    خانواده درمانی:…………………………………………………………………………………………………………… 265

    زوج درمانی……………………………………………………………………………………………………………….. 266

    کاربردهای زوج درمانی:…………………………………………………………………………………………………. 266

    اهداف زوج درمانی:………………………………………………………………………………………………………. 268

    زوج درمانی و صمیمیت………………………………………………………………………………………………….. 270

    مراحل زوج درمانی……………………………………………………………………………………………………….. 272

    فواید زوج درمانی…………………………………………………………………………………………………………. 273

    انواع روش های زوج درمانی……………………………………………………………………………………………. 274

    فصل پنجم : کلیات و مفاهیم «دین»……………………………………………………………………………………… 277

    الف- تعریف دین در لغت نامه دهخدا :…………………………………………………………………………………… 278

    ب- تعریف دین در لغت نامه آکسفورد:………………………………………………………………………………….. 278

    ج- تعریف دین از دیدگاه فیلسوفان و متکلمین………………………………………………………………………….. 278

    د- تعریف دین از دیدگاه روان شناسان…………………………………………………………………………………… 279

    ه- تعریف دین از دیدگاه جامعه شناسان…………………………………………………………………………………. 279

    دین یعنی چه؟(تعریف دین)……………………………………………………………………………………………….. 279

    و- تعریف دین در کتاب فرهنگ لاروس عربی به فارسی……………………………………………………………… 280

    ز- تعریف دین از دیدگاه قرآن…………………………………………………………………………………………….. 280

    ح – تعریف دین از دیدگاه عترت………………………………………………………………………………………….. 285

    اصول عملی دین چیست؟…………………………………………………………………………………………………. 286

    ارتباط دین و درمان……………………………………………………………………………………………………….. 287

    دین چیست؟………………………………………………………………………………………………………………… 288

    منظور از دینداری چیست؟………………………………………………………………………………………………… 290

    آثار دینداری چیست؟………………………………………………………………………………………………………. 291

    نقش دین در زندگی چگونه است؟……………………………………………………………………………………… 292

    نقش دین در زندگی چگونه است؟……………………………………………………………………………………….. 293

    دین و سلامت روانی………………………………………………………………………………………………………. 295

    دین = برنامه زندگی بشر………………………………………………………………………………………………… 297

    آثار دین داری:…………………………………………………………………………………………………………….. 298

    دیدگاه اسلام راجع به شخصیت و ویژگی افراد به هنجار و دارای سلامت روان……………………………………… 299

    ساختار شخصیت انسان (شاکله)………………………………………………………………………………………… 300

    سطوح شخصیت انسان…………………………………………………………………………………………………… 300

    انسان کامل یا دارای سلامت روان………………………………………………………………………………………. 304

    بررسى نقش دین در بهداشت روانى و فرآیندهاى روان درمانى……………………………………………………….. 314

    چرا دين……………………………………………………………………………………………………………………. 317

    دسترسی آسان:…………………………………………………………………………………………………………… 317

    یار همیشگی:……………………………………………………………………………………………………………… 321

    نور هدایت:………………………………………………………………………………………………………………… 325

    تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ازدین:………………………………………………………………………………… 332

    نگاهى به رابطه احکام اسلام با ادیان دیگر…………………………………………………………………………….. 335

    آفات دین کدامند؟………………………………………………………………………………………………………….. 344

    حیات بخشی دین…………………………………………………………………………………………………………… 347

    احساسات چهارگانه ی روانشناسی امروز………………………………………………………………………………. 348

    نقش دین در زندگی……………………………………………………………………………………………………….. 349

    نگاه دین به روانشناسی………………………………………………………………………………………………….. 350

    فصل ششم:………………………………………………………………………………………………………………… 360

    چرا دین درمانی…………………………………………………………………………………………………………… 360

    ضرورت دين درماني مشکلات خانواده………………………………………………………………………………….. 361

    ویژگیهای دین درمانی مشکلات خانواده نسبت به سایر مُدلهای درمانی……………………………………………… 361

    چرایی دین درمانی………………………………………………………………………………………………………… 361

    1- دوام اَبَدی :…………………………………………………………………………………………………………….. 364

    2- عمق بی نهایت:……………………………………………………………………………………………………….. 364

    3- آداب کامل،جامع،مانع:……………………………………………………………………………………………….. 365

    نقش دین در ابعاد چهارگانه………………………………………………………………………………………………. 368

    -ریشه های مذهب در آفرینش انسان…………………………………………………………………………………. 368

    -ریشه های مذهب در آفرینش انسان…………………………………………………………………………………. 369

    اصلاح فکر و اندیشه در گرو دین……………………………………………………………………………………….. 370

    شناخت ارزشمند در اسلام کدام است؟……………………………………………………………………………….. 372

    حضور شیاطین(طاغوتها) در جامعه…………………………………………………………………………………… 373

    گامهای شیطانی افراد و مراحل نفوذ شیاطین………………………………………………………………………… 375

    مفهوم ظلمت……………………………………………………………………………………………………………… 377

    ویژگی‌های جامعه ظلمانی………………………………………………………………………………………………. 379

    راه نجات از ظلمات………………………………………………………………………………………………………. 380

    روشهای مشاوره در کلام معصومین (علیهم السلام)………………………………………………………………….. 383

    ضرورت هاي مطرح نمودن «دین درمانی» در مراکز علمی………………………………………………………….. 384

    خلأهای دینی بیشترین عامل بروز جرایم……………………………………………………………………………… 385

    ضرورت پرداختن به «دین درمانی مشکلات خانواده»…………………………………………………………………. 386

    موانع و کاستی ها………………………………………………………………………………………………………… 389

    راهکارها و پیشنهادات:…………………………………………………………………………………………………. 390

    نتیجه:…………………………………………………………………………………………………………………….. 392

    فصل هفتم:………………………………………………………………………………………………………………… 393

    چیستی دین درمانی……………………………………………………………………………………………………….. 393

    پیش درآمد…………………………………………………………………………………………………………………. 394

    انتظار از دین زمینه ساز بحث «دین درمانی مشکلات خانواده»………………………………………………………. 395

    انحراف انسان گام به گام است…………………………………………………………………………………………… 397

    ویژگی ها و تمایزات آموزش، مشاوره، راهنمایی و روان درمانگری 398

    انواع نظریه‌های “خانواده درمانی” متداول…………………………………………………………………………….. 400

    ویژگیهای «دین درمانی مشکلات خانواده» نسبت به سایر مُدلهای درمانی………………………………………….. 401

    به نام خدای هستی بخش مهربان بی نهایت نزدیک…………………………………………………………………….. 401

    به نام خدای هستی بخش مهربان بی نهایت نزدیک…………………………………………………………………….. 401

    چهار فصل زندگی…………………………………………………………………………………………………………. 402

    ساختار نظام هستی……………………………………………………………………………………………………….. 405

    سطوح دین درمانی مشکلات خانواده………………………………………………………………………………………………………….. 405

    سیر حرکت در «دین درمانی مشکلات خانواده»………………………………………………………………………… 406

    مراحل اجرای سطوح «دین درمانی مشکلات خانواده»………………………………………………………………… 406

    ساختار «دین درمانی مشکلات خانواده»……………………………………………………………………………….. 408

    اولویت های ساختار«دین درمانی مشکلات خانواده»………………………………………………………………………………… 408

    فصل هشتم:……………………………………………………………………………………………………………….. 409

    محورهای دین درمانی      409

    محور1*راههای الهی و غیرالهی*……………………………………………………………………………………… 411

    (جدول1) *راههای الهی و غیرالهی*…………………………………………………………………………………… 412

    محور2*هدایت یافتگان و غضب شدگان*………………………………………………………………………………. 413

    (جدول2) محور2*هدایت یافتگان و غضب شدگان*…………………………………………………………………… 414

    محور3* ایمان، عمل صالح، توصیه به حق و صبر در مقابل خسران و زیان در سرمایه های انسانی *…………. 415

    (جدول3) محور3* ایمان، عمل صالح، توصیه به حق و صبر در مقابل خسران و زیان در سرمایه های انسانی * 416

    محور4* نور و ظلمات *………………………………………………………………………………………………… 417

    (جدول4) محور4*نور و ظلمات*……………………………………………………………………………………….. 417

    محور5* گام های خدایی و شيطانی *…………………………………………………………………………………… 418

    (جدول5) محور5* گام های خدایی و شيطانی *……………………………………………………………………….. 420

    محور6*مسیر سعادت یا شقاوت*………………………………………………………………………………………. 421

    (جدول6) محور6*مسیر سعادت یا شقاوت*……………………………………………………………………………. 422

    محور7*آثار سعادت و شقاوت*…………………………………………………………………………………………. 423

    (جدول7) محور7*آثار سعادت و شقاوت*……………………………………………………………………………… 424

    محور 8: *شاخصه های اصلی نظام خانواده درمقابل عوامل از هم پاشیدگی نظام خانواده*……………………….. 425

    خداوند آرامش انسان را در پنج چیز قرار داده است:……………………………………………………………………. 425

    جدول 8: *شاخصه های اصلی نظام خانواده درمقابل عوامل از هم پاشیدگی نظام خانواده*………………………… 425

    فصل نهم :…………………………………………………………………………………………………………………. 427

    چگونگی اجرای «دین درمانی مشکلات خانواده»……………………………………………………………………… 427

    فرایند درمان در «دین درمانی مشکلات خانواده»………………………………………………………………………. 428

    آزمون های خودسنجیِ جایگاه واقعی در زندگی………………………………………………………………………… 431

    دستورالعمل تکمیل پرسشنامه…………………………………………………………………………………………… 431

    …………………………………………. 432

    گام اول: خودشناسی مبتنی بر اصل توحید درمقابل خودبینی…………………………………………………………… 434

    توحيد نظرى مقدّم بر توحيد عملى است. «إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ‏- فَاعْبُدْنِي»……………………………………………………… 434

    استعدادهای مادی (دنیوی)……………………………………………………………………………………………….. 436

    استعدادهای معنوی……………………………………………………………………………………………………….. 437

    گام دوم: اخلاق برمبنای مشاوره دینی درمقابل مجادله………………………………………………………………… 439

    ده دستور مهم اخلاقى در مقابله با مخالفان‏…………………………………………………………………………….. 440

    گام سوم: تکریم مبتنی بر صداقت درمقابل توهین با سلطه……………………………………………………………. 445

    گام چهارم: مشارطه مبتنی بر دانش و اطلاعات درمقابل پیشداوری و قضاوت………………………………………. 446

    مشارطه……………………………………………………………………………………………………………………. 447

    گام پنجم: خداشناسی مبتنی بر اصل عدل درمقابل خودخواهی…………………………………………………………. 448

    راه های خداشناسی……………………………………………………………………………………………………….. 448

    گام ششم: منطق مبتنی بر مشاوره خانواده درمقابل تحریف حقیقت…………………………………………………… 452

    گام هفتم: تشویق مبتنی بر صبر درمقابل تحمیل با سفسطه……………………………………………………………. 453

    گام هشتم: مراقبه مبتنی بر روش مناسب درمقابل آزمون و خطا……………………………………………………… 454

    گام نهم: خودباوری مبتنی بر اصل نبوت درمقابل خودباختگی…………………………………………………………. 455

    گام دهم: علم مبتنی بر مشاوره تخصصی درمقابل ظن و گمان……………………………………………………….. 460

    گام یازدهم: تسهیل مبتنی بر صمیمیت درمقابل تهدید با سرزنش……………………………………………………… 460

    گام دوازدهم: محاسبه مبتنی بر مثبت گرایی درمقابل منفی گرایی…………………………………………………….. 462

    گام سیزدهم: خداباوری مبتنی بر اصل امامت درمقابل خودمحوری……………………………………………………. 462

    گام چهاردهم: اصل عقل مبتنی بر مشاوره عقلا درمقابل جهالت و گمراهی………………………………………….. 474

    گام پانزدهم: تأیید مبتنی بر صراحت درمقابل تأکید با سردرگمی………………………………………………………. 475

    گام شانزدهم: معاتبه مبتنی بر اعتماد به نفس درمقابل هوای نفس…………………………………………………… 476

    گام هفدهم: خودسازی مبتنی بر اصل معاد درمقابل خودنمایی…………………………………………………………. 477

    گام هیجدهم: قانون مبتنی بر مشاوره حقوقی درمقابل اختلاف………………………………………………………… 478

    گام نوزدهم: تمرین و تکرار مبتنی بر صلابت درمقابل تحقیر با سستی………………………………………………. 479

    گام بیستم: مرابطه برمبنای نگرش الهی درمقابل نگرش مادی……………………………………………………….. 480

    پیوستها……………………………………………………………………………………………………………………. 481

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish arالعربية fa_IRفارسی