حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 176 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 47×
  • اوقات شرعی

  • دین درمانی

    خلأهای دینی بیشترین عامل بروز جرایم
    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲:۰۱
    شناسه : 1589
    بازدید 5414
    15

    خلأهای دینی بیشترین عامل بروز جرایم بیشتر افرادی که مبتلا به ناهنجاریهای فردی یا اجتماعی هستند به علت ضعف در […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    خلأهای دینی بیشترین عامل بروز جرایم

    بیشتر افرادی که مبتلا به ناهنجاریهای فردی یا اجتماعی هستند به علت ضعف در باورهای دینی مرتکب جرم یا شکست در زندگی  خصوصی خود شده اند.

    «دین درمانی» روشی موثر برای جلوگیری از این ناهنجاری ها است . اخلاق مذهبی و تربیت دینی نسخه های بی بدیلی است که انسان را از هر بدی و خطا واکسینه می کند و تنها راه نجات از مشکلات و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی می گردد.[1]

    قرآن کریم در این باره می فرماید: “آيا كسى‏كه بنيان (كار) خود را بر پايه‏ى تقوا و رضاى الهى قرار داده بهتر است، يا كسى‏كه بنياد (كار) خويش را بر لبه‏ى پرتگاهى سست و فروريختنى نهاده كه او را در آتشِ دوزخ مى‏اندازد؟ خداوند گروه ستمگر را هدايت نمى‏كند.* بنيانى را كه منافقان بنا نهادند، همواره موجب تحيّر و سردرگمى در دلهاى آنان است. (آنها راه نجاتى ندارند،) مگر آنكه دلهايشان (از نفاق) جدا شود (يا با مرگ، متلاشى شود) و خداوند دانا و حكيم است.* همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خريده است.*[2] آنان در راه خدا مى‏جنگند تا بكشند يا كشته شوند. (وفاى به اين) وعده‏ى حقّ كه در تورات و انجيل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر اين معامله‏اى كه به وسيله‏ى آن (با خدا) بيعت كرديد و اين همان رستگارى بزرگ است.* (مؤمنانِ مجاهد) اهل توبه، عبادت، ستايش، سياحت، ركوع، سجود، امر به معروف و نهى از منكر و حفظِ حدود و مقرّرات الهى‏اند و چنين مؤمنانى را بشارت ده.* (توبه: 112-109)

    از تدبر در آیات فوق موارد زیر برداشت می شود:

    1- عمل به دستورات دین بنیانی مستحکم برای انسان می سازد.

    2- عمل به دین نوعی معامله با خالق هستی است که به تمام وعده هایش وفا می کند.

    3- دستورات دین به امور مادی و معنوی انسان مربوط می شود و آرامش و آسایش بشر را نوید می دهد.

    4- وعده های الهی در تورات و انجيل و قرآن آمده است.

    همچنین در سوره بقره آیه 132 می فرماید: “وَ وَصَّى بِها إِبْراهِيمُ بَنِيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ*: و ابراهيم و يعقوب، فرزندان خود را به همان آئين، سفارش نمودند (وگفتند:) فرزندان من! خداوند براى شما اين دين (توحيدى) را برگزيده است. پس (تا پايان عمر بر آن باشيد و) جز در حال تسليم (و فرمانبردارى) نميريد.”

    پيام‏ها:

    1- در فكرِ سلامت عقيده و ايمان نسل و فرزندان خود باشيم و در وصاياى خود تنها به جنبه‏هاى مادّى اكتفا نكنيم. «وَصَّى … فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»

    2- راه حقّ، همان راه اسلام و تسليم بودن در برابر خداوند است. انبيا همين راه را سفارش مى‏نمودند. «وَصَّى بِها إِبْراهِيمُ بَنِيهِ وَ يَعْقُوبُ»

    3- خداوند در ميان همه راهها، راه دين را براى ما برگزيده است. «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ لَكُمُ الدِّينَ»

    4- حسن عاقبت ومسلمان مردن مهم است.  «فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»

    5- گرچه زمان ومكان مردن به دست ما نيست، ولى مى‏توانيم زمينه‏ى حسنِ عاقبت خود را از طريق عقيده وعمل درست ودعا ودورى از گناه و افراد فاسد، فراهم كنيم. «فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»

    این دفترچه نیز به بررسی مقدماتی چیستی، چرایی و چگونگی «دین درمانی مشکلات خانواده» پرداخته، و مقدمات تولید علوم مشاوره و روانشناختی دین محور را مورد توجه قرار داده است.[3] در ادامه، گام هاي عملی براي تأسیس «دین درمانی مشکلات خانواده» با مبانی خداشناسی، جهان شناسی و انسان شناسی و برداشت صحیح از متون دینی، مورد بررسی قرار گرفته است.

    با شکر وسپاس از درگاه ایزدی ضمن استقبال از پیشنهادات و انتقادات همه خوانندگان عزیز وگرامی، خواستار کمک و یاری شما در اصلاح کاستیها و تکامل گامها، درجات، سطوح و محورهای مطرح شده می باشم.

    ومن الله التّوفیق- 28 آذر ماه سال 1398 ه.ش – محمدعلی خلیلی

    [1] آمارها نشان می دهد که در ماه مبارک رمضان و ماههای محرم و صفر ناهنجاری های فردی و اجتماعی به شدت کاهش می یابد.

    [2] از ظاهر سياق برمى‏آيد كه جمله‏” أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ …” و جمله‏” أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ …” هر يك مثلى است كه يكى اساس زندگى مؤمنين، و ديگرى پايه زندگى منافقين را مجسم مى‏سازد، و آن اساس و پايه همان دين و روشى است كه دنبال مى‏كنند، دين مؤمن تقوا و پرهيز از خدا و طلب خشنودى اوست با يقين و ايمان به او، و دين منافق مبنى بر شك و تزلزل است. و بهمين جهت دنبال اين دو مثال براى مزيد توضيح و بيان مى‏فرمايد:” لا يَزالُ بُنْيانُهُمُ” يعنى منافقين‏” الَّذِي بَنَوْا رِيبَةً” يعنى همواره آن بنائى كه بنا نهاده‏اند شك و تزلزل است” فى قلوبهم” در دلهايشان، و هيچوقت مبدل به يقين و آرامش نمى‏شود” إِلَّا أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ” و از بين نمى‏رود مگر آنكه دلهايشان متلاشى شود، و با متلاشى شدن آن، تزلزل و ترديدشان هم متلاشى گردد،” وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ” و بهمين جهت كه او عليم و حكيم است آن‏ طائفه را رفعت مى‏دهد و اين طائفه را پست مى‏گرداند. ترجمه تفسير الميزان، ج‏9، ص: 533

    [3] تفسير نور، ج‏1، ص: 207

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish arالعربية en_GBEnglish (UK) en_NZEnglish (New Zealand) en_ZAEnglish (South Africa) en_AUEnglish (Australia) afAfrikaans aryالعربية المغربية azbگؤنئی آذربایجان belБеларуская мова bn_BDবাংলা de_DE_formalDeutsch (Sie) de_DEDeutsch bg_BGБългарски es_ESEspañol es_COEspañol de Colombia es_MXEspañol de México es_PEEspañol de Perú es_CREspañol de Costa Rica es_PREspañol de Puerto Rico es_CLEspañol de Chile es_UYEspañol de Uruguay fr_CAFrançais du Canada fr_FRFrançais fr_BEFrançais de Belgique fa_IRفارسی