حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 176 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 47×
  • اوقات شرعی

  • دین درمانی

    پیش گفتار دین درمانی
    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۶:۱۴
    شناسه : 610
    بازدید 7316
    21

    پیش گفتار در طول تاریخ، علوم در حوزه‌های مختلف تجربی و غیرتجربی به‌طور مداوم در حال تغییر و دگرگونی، رشد […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    پیش گفتار

    در طول تاریخ، علوم در حوزه‌های مختلف تجربی و غیرتجربی به‌طور مداوم در حال تغییر و دگرگونی، رشد و تکامل بوده‌است. بررسی ناکارآمدی‌ها، کاستی‌ها، طرح روش‌های جدید علوم و رویکردهاي نوین موجب پیشرفت و رشد علوم مختلف شده است. از طرف دیگر توان تولید علم و فن‌آوری در هر جامعه‌ای از مهم‌ترین عوامل توسعه‌یافتگی و تمدن سازي است که با آسیب‌شناسی‌های مداوم علوم و طرح تئوری‌های جدید متناسب با نیازمندی‌های اجتماعی و نیز شناخت صحیح‌تر از انسان، جامعه و هستی امکان‌پذیر است. تولید علم نیز بدون نظریه‌پردازی امکان‌پذیر نیست و نظریه‌ها بدون شناخت صحیح از هستی، انسان و نیازهاي واقعی او کامل نخواهد بود. نوع شناخت و تعریف از هستی، انسان و نیازهاي او می‌تواند به‌عنوان مبانی یا زیربنایی‌ترین اصول تعریف‌شده در علوم، مطرح باشد.[1]

    در مورد علم مشاوره و روانشناسی موجود نیز این مباحث مطرح است. علوم مشاوره و روانشناسی موجود در طول زمان پیشرفت نموده و تکامل یافته و گاهی بعضی روش هاي درمانی نقض شده و خلاف آن توصیه شده است که همه این موارد بیانگر وجود نقص و کاستی هایی در روش هاي تجربی است.

    با اندکی تأمل در اوضاع واحوال کشورهای به اصطلاح پیشرفته که زمین و زمان را میدان تاخت و تاز خود قرار داده اند و از تمام امکانات مکانی و زمانی سود جسته اند، به عیان معلوم می شود که هر روز آمار جرم وجنایت، خودکشی، افسردگی، استرس، اضطراب، احساس پوچی و بیهودگی در آن جوامع سیر صعودی داشته است. این پیامد ناگوار گویای آن است که جوامع مذکور عنصر بسیار کارساز معنویت و دین را نادیده گرفته اند و در نتیجه حقیقت آفرینش خود را فراموش کرده اند و تمام علوم و فنون و کشفیات و اختراعات آنان در مسائل دنیوی و رفاه مادی و تن پروری به کار گرفته شده است. اما دانشمندان دینی که به هدف آفرینش انسان واقفند، تلاش می کنند تا کمالات اخلاقی و الهی را در سایه رهنمودهای انبیا و اولیای الهی به دست آورند و به مقام نفس مطمئنه برسند. آنان می دانند که خداجویی و معرفت کامل میسّر نیست مگر آنکه حقیقت خود را دریابند، و دل را محل پرورش انوار الهی و الطاف ملکوتی کنند، و از بیراهه های هوی و هوس و شهوترانی دوری گزینند، و با نفس سرکش خویش به مبارزه برخیزند، اینگونه دانشمندان وقتی پا در عرصه روانشناسی و مشاوره می گذارند خوب می دانند که توصیه هاي برگرفته از دین وقتی معادله مند شوند و به صورت قوانین علمی درآیند چون منشأ وحیانی داشته و تابع گذشت زمان و اسیر مکان نمی شوند و براساس شناخت صحیح از فطرت انسان و هستی ارائه شده اند، جهت گیري کاربردي آن صحیح و ثابت بوده و ممکن است فقط مصادیق و ظواهر بعضی از روش ها دچار تغییر شود و یا به تناسب رشد و تکامل عقل بشري، تبیین بیشتري پیدا کنند.

    در جهان معاصر، جوامع بشري به دنبال فلسفه و نظامی یکپارچه تحت عنوان نظام فکري- براي تفکر و عمل- هستند که بتواند پاسخگوي نیازهاي اصیل و فطري انسان ازجمله نیازهاي بهداشت روان و سلامت جان باشد. بی تردید نظام فکري مطلوب، نظامی است که بتواند آدمی را به سمت کمال راهبري نماید و بتواند در سه حوزه ارزش، بینش و دانش هماهنگ و یکپارچه بوده و «نظام ارزشی» حاکم بر حوزه هاي «بینش و دانش» باشد.

    بنابراین، به دلیل تبعیت عقل از وحی، جریان دادن نظام ارزشی و بایدها و نبایدهاي فقهی در معادلات، حاکمیت معادلات و قوانین فوق بر تنظیمات و معادلات کاربردي روانشناختی که بر گرفته  از پیش فرض هاي دینی در دین درمانی می باشد، می تواند منشاء اثرات مهمی در روانشناسی و مشاوره بوده و انقلابی علمی در آینده اي نزدیک ایجاد نماید.

    این نوشته به بررسی مقدماتی چیستی، چرایی و چگونگی «دین درمانی مشکلات خانواده» پرداخته، و مقدمات تولید علوم دین محور را مورد بحث قرار میدهد. در ادامه، گامهاي نظري و عملی براي تأسیس «دین درمانی مشکلات خانواده» با مبانی خداشناسی، جهان شناسی و انسان شناسی و برداشت صحیح از متون دینی، مورد بررسی قرار گرفته است.


    [1] درآمدی بر قرآن‌پژوهی و طب/ تألیف اساتید دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج).ص7 مشخصات نشر : تهران : انتشارات رسانه تخصصی ،1390

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish arالعربية en_GBEnglish (UK) en_NZEnglish (New Zealand) en_ZAEnglish (South Africa) en_AUEnglish (Australia) afAfrikaans aryالعربية المغربية azbگؤنئی آذربایجان belБеларуская мова bn_BDবাংলা de_DE_formalDeutsch (Sie) de_DEDeutsch bg_BGБългарски es_ESEspañol es_COEspañol de Colombia es_MXEspañol de México es_PEEspañol de Perú es_CREspañol de Costa Rica es_PREspañol de Puerto Rico es_CLEspañol de Chile es_UYEspañol de Uruguay fr_CAFrançais du Canada fr_FRFrançais fr_BEFrançais de Belgique fa_IRفارسی