حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, 8 اردیبهشت , 1403 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 176 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 47×
  • اوقات شرعی

  • دین درمانی

    دیدگاه‌ها و نظرات بعضی از همکاران و مراجعین محترم و بزرگوار  
    ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱:۳۱
    شناسه : 2684
    بازدید 4722
    5

    دیدگاه‌ها و نظرات بعضی از همکاران و مراجعین محترم و بزرگوار   با عرض سلام و خداقوت بابت این حرکت […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ
    • دیدگاه‌ها و نظرات بعضی از همکاران و مراجعین محترم و بزرگوار  

      با عرض سلام و خداقوت بابت این حرکت علمی و خداپسندانه…g

      بی شک تا انسان به اوج نياز به تغییر، به معنای واقعی نرسد، امّا و اگرهای ایراد به آزمون و اصل «دین درمانی» به قوت خود باقی است ولی زمانی که همه درهای امید را به روی خود بسته دیدیم و نیاز مبرم به ناجی را در درون خود احساس کردیم، به نظر حقیر «دین درمانی» جایگاه ویژه و بی‌نظیر خود را نشان داده و پیروان این مکتب در هر مرحله‌ای که قرار گیرند از آرامش چشمگیری نسبت به شرایط اولیه، برخوردار خواهند شد، زیرا تکیه بر وحی، مسلح شدن به صد است و بی شک چنانچه سایر علوم روان‌شناسی را نود فرض کنیم … آن‌هم پیش ماست.

      g سلام

      با مطالعه دفترچه آزمون ۱۸۰ درجه تغییر متوجه محاسن زیادی شدم این آزمون یک برنامه جامع و کامل برای یک زندگی ایده‌آل و آرمانی است که شما در شصت صفحه اول حتی راهکارهای درمانی هم پیشنهاد دادید شاید بشود گفت در متن دفترچه به طور نامحسوس ترکیبی از راهکارهای درمانی مختلف مثل اَکت و شناخت درمانی و سایر درمان‌های متداول دیده می‌شد.

      شما خیلی ماهرانه از دین و دستورات دینی و قرآن برای رشد و بالندگی انسان بهره گرفتید بسیار عالیه.

      ولی یک نظر متفاوت هم دارم اینکه احساس می‌کنم در این نظریه و راهکار غریزه به‌شدت سرکوب می‌شود و فرامن نقش خیلی زیادی دارد و می‌خواهد ضمیر ناخودآگاه را تسخیر کند که در این صورت احساس می‌کنم فاجعه رخ می‌دهد و با سرکوب بیش از حد غرایز بالاخره زمانی می‌رسد که غریزه وحشتناک و شدید نمایان خواهد شد.

      شما بهتر می‌دانید که این اتفاق چه جور رخ می‌دهد مثلاً وقتی در یک انسان غریزه از بچگی سرکوب بشود و همیشه چوب فرامن بالای سرش باشد  وقتی ازدواج می‌کند، واکنش‌های نامناسب که در اجتماع پنهان است گریبان‌گیر همسر و فرزندان می‌شود. اغلب کسانی که قربانی رفتارهای نابهنجارند از این دسته‌اند.

      پیشنهادم این است که در این برنامه جامع و کاربردی و عالی ای که دارید و بامهارت تمام و زیبا از آن  به نفع زندگی انسان استفاده می‌کنید یک جای خالی برای غرایز باز کنید.

      البته ناگفته نماند که با جریان پیداکردن این شیوه درمان، باگذشت زمان و کسب تجربه بی شک کاستی‌های آن هویدا و با تلاش افراد عالم و آگاه، به قوّت تبدیل می‌شود.

      ✅پاسخ: 🌿 ضمن تشکر از بذل توجه شما همکاران فرهیخته و بزرگوار در مورد سؤال شما مبنی بر سرکوب غرایز لازم به ذکر است که تمام جداول، دفترچه 180 درجه تغییر «دوسویه»(دو طرفه) طراحی شده و معنی آن این است که انسان مختار آفریده شده و در طول عمر خویش در حال انتخاب یکی از «دوسو»(دو طرف) می باشد. لذا در سراسر دفترچه انتخاب بین غریزه و فطرت یا «خود» و «فراخود»(«من» و «فرامن») بر عهده مراجع گذاشته شده است. بنابر این عملاً هیچ سرکوبی انجام نمی شود بلکه به فرد قدرت انتخاب می دهد.

      سؤالات متداول مراجعین و پاسخ‌های استاد:

      پاسخ به سؤالات مطرح شده از طرف مراجعین و استفاده‌کنندگان از این دفترچه

      سؤال ۱ چرا این‌همه زحمت و موارد تکراری و کپی شده از آیات قرآن در این آزمون آمده است؟

      ✅پاسخ: 🌿 قرآن، تکرار فراوان دارد. تمام دعاها و اذکار و اعمال دینی پر از تکرار است. و هر تغییر و تحول و درمان در زندگی با تکرار و تمرین میسّر است.

      سؤال ۲آیا حجم زیاد آزمون‌ها  خارج از حوصله مراجعین و مردم عادی نیست؟

      ✅پاسخ: 🌿 با توجه به اینکه جداول دوسویه(دوطرفه) برای ارزیابی خود و خانواده و اصلاح کاستی ها لازم و ملزوم هم هستند حذف یا کاهش جداول منطقی نیست ولی مراجعین گرامی می توانند با انتخاب موضوع و نوع مشکل خانوادگی جداول مرتبط را مورد استفاده و مطالعه قرار دهند. این مجموعه همانند داروخانه ای است که هر کس می تواند متناسب با مشکل و مسئله مبتلابه داروی مورد نیاز خود را برداشته و استفاده نماید.

      سؤال ۳آیا گزینه‌ها، زیاد و دستوری و غیرکاربردی نیست؟

      ✅پاسخ: 🌿 گزینه ها دستورات الهی و قوانین کاربردی تغییر ناپذیر نظام هستی است که بشر در تمام شئونات زندگی بایستی خودش را با آن هماهنگ نماید تا سلامت و عافیت یابد.

      سؤال ۴ چرا دستورات و راهکارها بیش از حد زیاد و فقط ویترینی و به‌صورت تیتروار آمده است؟

      ✅پاسخ: 🌿 هر جدول یک موضوع خاص را بررسی می کند و هر سطر دو سویه(دوطرفه)با ضد خودش درمان می‌شود مثل گرمی با سردی و بالعکس همچنین توضیحات لازم در زیر هر جدول آمده است.

      سؤال ۵- آیا گزینه‌ها گیج‌کننده و بدون راهکار ساده و عملی نیست؟

      ✅پاسخ: 🌿 تمام گزینه ها، کلمات و عبارات دو سویه (دوطرفه)بوده و مصداق تُعرف الامور به اضداد ها یعنی هر کلمه و عبارت را می‌شود با ضد آن شناخت. و در حد امکان اگر جایی نامفهوم بوده و مراجعین فرمودند توضیحات در پاورقی‌ها آمده است.

      سؤال ۶ آیا سؤالات و مراقبه‌هایی که مطرح شده تکراری، فوق‌العاده زیاد و خیلی سنگین و هرکدام نیازمند یک بحث مفصل نیست؟

      ✅پاسخ: 🌿 اگر دقت بفرمایید. در هر عبارت یا کلمه راه کار عملی در سوی و جهت مقابل آن است.

      روش دین همین است، این روش از تدبر در قرآن گرفته شده مثلاً: در خانواده طبق دستورات قرآن، بدی با نیکی؛ خودبینی با خودشناسی؛ مجادله با اخلاق؛ توهین با تکریم؛ سلطه با صداقت؛ پیش‌داوری با دانش و اطلاعات؛ و… قابل‌درمان است.

      سؤال ۷آیا بهتر نیست آزمون‌ها کم‌حجم‌تر قابل‌درک‌تر و کاربردی تر بود؟

      ✅پاسخ: 🌿 آن‌چه در جداول آمده ضروریات زندگی سالم و استاندارد است که از منابع معتبر دینی و علمی (قرآن، عترت، فطرت و علوم حاکم بر جهان) گرفته شده است. و حذف هر کدام باعث ناقص ماندن تغییر 180 درجه در خانواده خواهد شد.

      سؤال 8 به نظر خودتان واقعاً برای خانواده این حجم آن هم بیشتر با نگاه دستوری کاربردی اصلاً می‌شود وقت گذاشت؟

      ✅پاسخ: 🌿 بله! اگر مراجعین محترم 63 صفحه اول دفترچه را با تدبر مطالعه کنند به اعجاز دفترچه در حل مشکلات خانواده پی خواهند برد. خانواده هایی را داشتیم که کارشان به طلاق و جدایی کشیده شده بود ولی با مطالعه دقیق و پاسخ به سوالات طبق دستورالعمل آن الان به‌خوبی و خوشی زندگی می کنند فراگیران، مراجعین و استفاده کنندگان از دفترچه آزمون 180 درجه تغییر در بیش از ۱۰ گروه چند صد نفری «اتاق مشاوره» واتساپ، ایتا، سروش، تلگرام، اینستاگرام، گپ و… خود شاهدی بر این مدعاست.

      سؤال 9 چقدر بازخورد داشته؟ طبق تجربه کمِ حقیر معمولاً دستورالعمل‌ها روزشمار، خلوت، منظم و… هستند. به‌عنوان اطلاعات جامع و افزایش سطح آگاهی پدر و مادر مطالعه‌اش خوب است  ولی این دلایل حضرتعالی صرفاً برای مقدس بودن یا تأکید اسلامی و معرفی اسناد معتبر و دفاع از آیات شریف، خوب است اما قابل‌توجیه برای یک برنامه مدون و اجرایی و دارای ذوق نیست من فقط برداشت خودم رو با دو بار مطالعه گفتم .

      ✅پاسخ: 🌿 پژوهش این طرح از سال ۱۳۸۸ همزمان با دوره کارشناسی ارشد روانشناسی و تطبیق نظریات روانشناسی و مشاوره با آیات و روایات آغاز و پس از ۵ سال تحقیق و پژوهش در سال ۱۳۹۳  جدول «دین درمانی مشکلات خانواده» برای ۱۲ ماه سال و ۲۴ ساعت شبانه روز و با مقیاس ۹ درجه طراحی و در مراکز مختلف آموزشی و مشاوره و نیز کلاس های آموزش خانواده تدریس گردیدکه با استقبال زیادی از سوی اقشار مختلف مردم مواجه و از استانهای مختلف کشور برای تبیین «دین درمانی مشکلات خانواده» دعوت به عمل آمد.

      هرچه آموزش و مشاوره مبتنی بر جدول «دین درمانی مشکلات خانواده»  بیشتر شده بازخوردهای بهتری دریافت کرده است. از بارزترین نمود آن، آموزش این قوانین به روحانیون مستقر در روستاها بود که گام‌به‌گام آنان را در درمان مشکلات خانواده با کمک تکنیک‌ها و فنون قرآنی یاری نموده است.

      توضیح: این مجموعه مانند یک داروخانه است، که بسیاری از داروهای مورد نیاز مراجعین را در خود جای داده است از آنجا که به ناچار برای هر دردی درمانی است و برای هر بیماری، شفایی!!! لذا جداول، محورها، مراحل، اصول و سطوح طوری تنظیم شده است که هر گرفتاری که به داروی درد خویش برسد و آنرا بررسی کند و از آن درست برداشت نماید یقیناً بهره مند خواهد شد. گرچه این بیمار نمی تواند، از یک دم شروع کند و تمام داروها را ببلعد تا به درمانی برسد. ولی باید در داروخانه جستجو کند و داروی مناسب برای شفای درد خویش را بیابد.

      آخرین نظرسنجی که در بین مراجعین و شرکت کنندگان در کارگاه های «دین درمانی مشکلات خانواده» انجام شد.  80 درصد؛ آنرا خوب، 9 درصد متوسط و 11 درصد ضعیف ارزیابی نموده اند. اغلب این 80 درصد کسانی بوده اند که گاهی فقط یک جدول از مجموعه جداول دفترچه آزمون 180 درجه تغییر را مورد استفاده قرار داده اند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    belБеларуская мова
    fa_IRفارسی en_USEnglish arالعربية en_GBEnglish (UK) en_NZEnglish (New Zealand) en_ZAEnglish (South Africa) en_AUEnglish (Australia) afAfrikaans aryالعربية المغربية azbگؤنئی آذربایجان bn_BDবাংলা de_DE_formalDeutsch (Sie) de_DEDeutsch bg_BGБългарски es_ESEspañol es_COEspañol de Colombia es_MXEspañol de México es_PEEspañol de Perú es_CREspañol de Costa Rica es_PREspañol de Puerto Rico es_CLEspañol de Chile es_UYEspañol de Uruguay fr_CAFrançais du Canada fr_FRFrançais fr_BEFrançais de Belgique belБеларуская мова