خلأهای دینی بیشترین عامل بروز جرایم
بیشتر افرادی که مبتلا به ناهنجاریهای فردی یا اجتماعی هستند به علت ضعف در باورهای دینی مرتکب جرم یا شکست در زندگی خصوصی خود شده اند.
«دین درمانی» روشی موثر برای جلوگیری از این ناهنجاری ها است . اخلاق مذهبی و تربیت دینی نسخه های بی بدیلی است که انسان را از هر بدی و خطا واکسینه می کند و تنها راه نجات از مشکلات و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی می گردد.[1]
قرآن کریم در این باره می فرماید: “آيا كسىكه بنيان (كار) خود را بر پايهى تقوا و رضاى الهى قرار داده بهتر است، يا كسىكه بنياد (كار) خويش را بر لبهى پرتگاهى سست و فروريختنى نهاده كه او را در آتشِ دوزخ مىاندازد؟ خداوند گروه ستمگر را هدايت نمىكند.* بنيانى را كه منافقان بنا نهادند، همواره موجب تحيّر و سردرگمى در دلهاى آنان است. (آنها راه نجاتى ندارند،) مگر آنكه دلهايشان (از نفاق) جدا شود (يا با مرگ، متلاشى شود) و خداوند دانا و حكيم است.* همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خريده است.*[2] آنان در راه خدا مىجنگند تا بكشند يا كشته شوند. (وفاى به اين) وعدهى حقّ كه در تورات و انجيل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر اين معاملهاى كه به وسيلهى آن (با خدا) بيعت كرديد و اين همان رستگارى بزرگ است.* (مؤمنانِ مجاهد) اهل توبه، عبادت، ستايش، سياحت، ركوع، سجود، امر به معروف و نهى از منكر و حفظِ حدود و مقرّرات الهىاند و چنين مؤمنانى را بشارت ده.* (توبه: 112-109)
از تدبر در آیات فوق موارد زیر برداشت می شود:
1- عمل به دستورات دین بنیانی مستحکم برای انسان می سازد.
2- عمل به دین نوعی معامله با خالق هستی است که به تمام وعده هایش وفا می کند.
3- دستورات دین به امور مادی و معنوی انسان مربوط می شود و آرامش و آسایش بشر را نوید می دهد.
4- وعده های الهی در تورات و انجيل و قرآن آمده است.
همچنین در سوره بقره آیه 132 می فرماید: “وَ وَصَّى بِها إِبْراهِيمُ بَنِيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ*: و ابراهيم و يعقوب، فرزندان خود را به همان آئين، سفارش نمودند (وگفتند:) فرزندان من! خداوند براى شما اين دين (توحيدى) را برگزيده است. پس (تا پايان عمر بر آن باشيد و) جز در حال تسليم (و فرمانبردارى) نميريد.”
پيامها:
1- در فكرِ سلامت عقيده و ايمان نسل و فرزندان خود باشيم و در وصاياى خود تنها به جنبههاى مادّى اكتفا نكنيم. «وَصَّى … فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»
2- راه حقّ، همان راه اسلام و تسليم بودن در برابر خداوند است. انبيا همين راه را سفارش مىنمودند. «وَصَّى بِها إِبْراهِيمُ بَنِيهِ وَ يَعْقُوبُ»
3- خداوند در ميان همه راهها، راه دين را براى ما برگزيده است. «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى لَكُمُ الدِّينَ»
4- حسن عاقبت ومسلمان مردن مهم است. «فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»
5- گرچه زمان ومكان مردن به دست ما نيست، ولى مىتوانيم زمينهى حسنِ عاقبت خود را از طريق عقيده وعمل درست ودعا ودورى از گناه و افراد فاسد، فراهم كنيم. «فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»
این دفترچه نیز به بررسی مقدماتی چیستی، چرایی و چگونگی «دین درمانی مشکلات خانواده» پرداخته، و مقدمات تولید علوم مشاوره و روانشناختی دین محور را مورد توجه قرار داده است.–[3] در ادامه، گام هاي عملی براي تأسیس «دین درمانی مشکلات خانواده» با مبانی خداشناسی، جهان شناسی و انسان شناسی و برداشت صحیح از متون دینی، مورد بررسی قرار گرفته است.
با شکر وسپاس از درگاه ایزدی ضمن استقبال از پیشنهادات و انتقادات همه خوانندگان عزیز وگرامی، خواستار کمک و یاری شما در اصلاح کاستیها و تکامل گامها، درجات، سطوح و محورهای مطرح شده می باشم.
ومن الله التّوفیق- 28 آذر ماه سال 1398 ه.ش – محمدعلی خلیلی
[1] آمارها نشان می دهد که در ماه مبارک رمضان و ماههای محرم و صفر ناهنجاری های فردی و اجتماعی به شدت کاهش می یابد.
[2] از ظاهر سياق برمىآيد كه جمله” أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى تَقْوى …” و جمله” أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى شَفا جُرُفٍ هارٍ …” هر يك مثلى است كه يكى اساس زندگى مؤمنين، و ديگرى پايه زندگى منافقين را مجسم مىسازد، و آن اساس و پايه همان دين و روشى است كه دنبال مىكنند، دين مؤمن تقوا و پرهيز از خدا و طلب خشنودى اوست با يقين و ايمان به او، و دين منافق مبنى بر شك و تزلزل است. و بهمين جهت دنبال اين دو مثال براى مزيد توضيح و بيان مىفرمايد:” لا يَزالُ بُنْيانُهُمُ” يعنى منافقين” الَّذِي بَنَوْا رِيبَةً” يعنى همواره آن بنائى كه بنا نهادهاند شك و تزلزل است” فى قلوبهم” در دلهايشان، و هيچوقت مبدل به يقين و آرامش نمىشود” إِلَّا أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ” و از بين نمىرود مگر آنكه دلهايشان متلاشى شود، و با متلاشى شدن آن، تزلزل و ترديدشان هم متلاشى گردد،” وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ” و بهمين جهت كه او عليم و حكيم است آن طائفه را رفعت مىدهد و اين طائفه را پست مىگرداند. ترجمه تفسير الميزان، ج9، ص: 533
[3] تفسير نور، ج1، ص: 207
ثبت دیدگاه