حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, 8 اردیبهشت , 1403 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 176 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 47×
  • اوقات شرعی

  • دین درمانی

    خداباوری مبتنی بر اصل امامت در مقابل خودمحوری (گام13)
    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱:۰۵
    شناسه : 2662
    بازدید 6073
    9

    گام 13: خداباوری مبتنی بر اصل امامت درمقابل خودمحوری بهرام پور، ابوالفضل، تفسیر یک جلدی مبین ص 527، قم، انتشارات […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    گام 13: خداباوری مبتنی بر اصل امامت درمقابل خودمحوری

    بهرام پور، ابوالفضل، تفسیر یک جلدی مبین ص 527، قم، انتشارات آوای قرآن، چاپ سوم 1391

     

    عنوان

    نشانه ها

    مرحـله

    خداباوری:

    شهادتین گفتن و آمادگی شهادت در راه خدا اطاعت از خدا و رسول و امام هدایت در صراط مستقیم طهارت از هر زشتی وراثت اولیاء خدا در رفتار سبقت در خوبی ها قیام به عدالت عبودیت و بندگی خدا عمل به سیره انبیاء و اولیاء خدا

    اصــل

    امامت:

    شهادت

    اطاعت

    هدایت

    طهارت

    وراثت

    سبقت

    عدالت

    عبودیت

    الگوی خداباوری

    مانـع

    خودمحوری:

    شرک مطیع نفس گمراهی پلیدی انحراف سبقت در بدی ها ظلم به دیگران طغیان

    اغتشاش

    1. شهادت به ربوبیت خدا و اطاعت بی چون و چرا از او (رب الناس)
    2. هدایت به صراط مستقیم و طهارت و پاکی در این راه (ملک الناس)
    3. وراثت اخلاقی انبیاءو اولیاء الهی و سبقت در احسان و قیام به عدالت (اله الناس)

    خودمحوری(Egocentrism)( التمركز حول الذات)

    خودبینی، خودخواهی، خودباختگی؛ خودمحوری و خودنمایی در بینش توحیدی سرانجام سقوط انسان است؛ چرا که حرکت به سمت خدا حرکت به سمت کمال مطلق است. اما حرکت به سمت خود، گرفتن فاصله و دور شدن از کمال مطلق است و در نتیجه سقوط انسان را به دنبال دارد. از تاثیرات و پیامدهای خودبینی، خودخواهی و خودباختگی؛ خودمحوری است که انسان خود را محور حق و باطل، درست و غلط بداند و تشخیص خود را معیار نیک و بد بداند و مردم را به تبعیت از خود دعوت نماید.

    ساده ترین تعریف خودمحوری (Egocentrism) عدم توانایی در تمایز بین خود و دیگری است. به طور خاص ، این نارسایی منجر به عدم تشخیص فرد در ارتباط بین واقعیت های عینی و پیش فرض های ذهنی می شود.

    خداباوری(Belief in God)( الإيمان بالله)

    خداباوری در کلی‌ترین حالت به معنای باور به وجود یک خدا و الهه می‌باشد.

    مهم ترین شرط خداباوری

    بی گمان، ایمان و خداباوری هنگامی ارزش واقعی خواهد داشت که همه شرایط آن رعایت شود. بر اساس ادله عقلی و نقلی، پذیرش امامت و ولایت امامان معصوم(ع) که مدافعان راستین خداباوری هستند، مهم ترین شرط خداباوری است.

    اسحق بن راهويه گويد چون أبو الحسن الرضا (ع) به نيشابور آمد و خواست از آنجا نزد مأمون كوچ كند اصحاب حديث جمع شدند و به او عرض كردند يا ابن رسول اللَّه از نزد ما ميروى و حديثى نمي فرمائى كه ما از شما استفاده كنيم حضرت در هودج نشسته بود سر خود بيرون آورد و فرمود شنيدم از پدرم موسى بن جعفر ميگفت شنيدم از پدرم جعفر بن محمد ميگفت شنيدم از پدرم محمد بن على ميگفت شنيدم از پدرم على بن الحسين ميگفت شنيدم از پدرم حسين بن على ميگفت شنيدم از پدرم امير المؤمنين على بن ابى طالب ميگفت شنيدم از رسول خدا (ص) ميگفت شنيدم از جبرئيل ميگفت شنيدم از خداى عز و جل ميفرمايد لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏ دژ مستحکم‏ من است و هر كه در این دژ مستحکم ‏ من در آيد از عذابم در امان است چون راحله براه افتاد و گذشت فرياد كرد به ما كه با شروط آن و من هم از شروط آنم.[1]

    شیخ صدوق در شرح این حدیث می فرماید:

    از شرط های لا إِلهَ إِلَّا اللهُ اقرار به این است که امام رضا(ع) از طرف خداوند بر بندگان، امامی است که اطاعت او واجب است.

    توحیدی که از غیر راه خداوند یکتا و اولیای معصوم او پدید آید، توحیدی نادرست و ساخته اوهام باطل آدمی است و خداوند بزرگ نیز هرگز آن را نخواهد پذیرفت. شیخ سلیمان بلخی قندوزی یکی از عالمان اهل سنت از پیامبر اکرم(ص)، روایت می کند:

    إِنَّ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ شُرُوطاً وَ إِنِّی وَ ذُرِّیِّتِی مِنْ شُرُوطِها.[ ] همانا لا اله الا الله را شرط هایی است و من ذریه ام از شرط های آن هستیم.

    رسول خدا(ص) به امیرالمؤمنین علی(ع) می فرماید:

    ای علی، تو برادر، وارث، وصی، جانشین و خلیفه من در خاندان و امتم هستی؛ چه در زندگی و چه پس از مرگم. دوست دار تو، دوست دار من و دشمن تو، دشمن من است. ای علی، من و تو پدران این امتیم. یا علی، من و تو و امامان از فرزندان تو، سادات دنیا و فرمان روایان آخرتیم. هر کس ما را بشناسد، خداوند را شناخته است و هر کس ما را نشناسد، خداوند عزوجل را نشناخته است.[ ]

    امام باقر(ع) نیز می فرماید: حُبُّنا إِیمانٌ وَ بُغْضُنا کُفْرٌ. [ ]همانا محبت ما، ایمان و دشمنی با ما کفر است.

    حفص کناسی می گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: کمترین چیزی که بنده با وجود آن مؤمن به شمار می رود، چیست؟ فرمود: شهادت بدهد که معبودی جز خداوند متعال نیست و حضرت محمد(ص)، بنده و فرستاده اوست و به بندگی و طاعت و فرمان بری اقرار داشته است و امام زمان خود را بشناسد. آن گاه که اینها را انجام داد، مؤمن خواهد بود.[ ] امیرالمؤمنین علی(ع) نیز می فرماید: وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّهَ وَ بَرَأَ النَّسَمَهَ إِنَّهُ لَعَهِدَ النَّبِیُّ إِلَیَّ أَنَّهُ لا یُحِبُّکَ إِلّا مُؤْمِنٌ، وَ لا یُبْغِضُکَ إلّا مُنافِقٌ شِقِیُّ.[ ]قسم به آنکه دانه را شکافت و خلایق را بیافرید، رسول خدا(ص) با من عهد گذارد که دوست نمی دارد تو را جز مؤمن، دشمن نمی دارد تو را جز کافر شقی.[2]

    امامت(Imamate)(الإمامة)

    امامت در لغت به معنای پیشوایی و رهبری است و امام، فرد یا چیزی است که به او اقتدا می‌شود.

    شیعیان بر اساس آیات قرآن و روایات متعددی مانند حدیث ثقلین معتقدند پس از پایان نبوت، خداوند به واسطه امامانی که حافظ و بیان‌کننده دین هستند، آخرین دین را حفظ کرده است[[3]] و در زمان مناسب، آخرین امام که زنده است و به صورت ناشناس زندگی می‌کند را مأمور می‌کند تا با حاکم کردن اسلام در سراسر جهان، بشر را به نهایت هدایت و کمال خود برساند.[[4]]

    الگوهای خداباوری

    در «دین درمانی» کامل ترین الگوی خداباوری و پرهیز از خودمحوری در خانواده؛ اقتدا به امامان شیعه است که دارای 7 ویژگی منحصر به فردِ اثبات شده و غیر قابل انکار می باشندکه عبارتند از: 1- شهادت در راه خدا، 2- اطاعت محض از خدا ورسول و اولامر، 3- هدایت در صراط مستقیم، 4- طهارت از هر گونه پلیدی، 5- وراثت انبیاء، 6- سبقت در هر خیر و نیکی 7- عدالت در همه امور

    آزمون های گام 13

    گام 13

    خداباوری مبتنی بر  اصل امامت

                     

    خودمحوری

    گام 13

    1

    شهادت دادن به یگانگی خدا و رسالت رُسُل و امامت ائمه 9 8 7 6 5 4 3 2 1 شهادت ندادن به یگانگی خدا و رسالت رُسُل و امامت ائمه 1
    2 اطاعت از خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 اطاعت از غیر خدا

    2

    3 اطاعت از رسول 9 8 7 6 5 4 3 2 1 اطاعت از شیاطین

    3

    4

    اطاعت از ولی امر 9 8 7 6 5 4 3 2 1 اطاعت از سلاطین و طاغوتها

    4

    5

    هدایت در صراط مستقیم 9 8 7 6 5 4 3 2 1 انحراف از صراط مستقیم

    5

    6

    طهارت و پاکی از هر گناه 9 8 7 6 5 4 3 2 1 آلودگی به گناهان

    6

    7

    سبقت در خوبیها 9 8 7 6 5 4 3 2 1 سبقت در بدیها

    7

    8

    قیام کردن به عدالت در بین مردم 9 8 7 6 5 4 3 2 1 دوری از جمع مؤمنان(مردم گریزی) 8
    9 عبودیت خالصانه(طلب شهادت در راه خدا) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 زندگی منافقانه(دورویی و ریاکاری)

    9

    جمع جمع

    گام1/13

    آنچه خدا دوست دارد

    آنچه خدا دوست ندارد

    گام 1/13

    1

    محسنین(نیکوکاران)[5] 9 8 7 6 5 4 3 2 1 مُعْتَدين‏(تجاوزکاران)

    1

    2

    مُتَطَهِّرين(پاک طلبان‏)[6]

    9 8 7 6 5 4 3 2 1 فَساد(فساد) و مُفْسِدين(مفسدان‏)‏

    2

    3

    تَّوَّابين‏(توبه کنندگان)[7] 9 8 7 6 5 4 3 2 1 خَوَّانٍ كَفُور(خيانتكار ناسپاس)و كَفَّارٍ أَثيمٍ(ناسپاس وكافرِ گنهكار)

    3

    4

    مُتَّقين‏( پرهيزكاران‏)

    9 8 7 6 5 4 3 2 1 فَرِحين‏( شادمانان مغرور)و كافِرين‏(كافران‏)

    4

    5

    الصَّابِرين‏( صابران‏) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 مُسْرِفين‏(اسراف كاران‏) و ظَّالِمين‏ 5
    6 مُتَوَكِّلين‏(توكّل كنندگان‏) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 مُخْتالاً فَخُوراً(متكبّر و فخرفروش‏)

    6

    7

    مُقْسِطين‏(دادگران‏) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 خائِنين‏(خائِنان‏) و خَوَّاناً أَثيما(خيانت‏پيشگان گنهكار) 7

    8

    الَّذينَ يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِهِ صَفًّا (کسانی که برای پيكار در راه او صف بسته اند) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 جَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْل‏ (آشكار كردن گفتار بد)

    8

    9 مُطَّهِّرين‏( پاكان‏) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 مُسْتَكْبِرين(مستكبران‏)‏

    9

    جمع                    

     

    جمع

    گام 13/1- تجلی نشانه های خداباوری در خاندان پیامبر(ص) [8] درمقابل نشانه های خودمحوری

    گام 13/2

    تجلی نشانه های خداباوری در خاندان پیامبر(ص)

                     

    نشانه های خودمحوری

    گام 13/2

    1

    امین خدا در زمین 9 8 7 6 5 4 3 2 1 عدم توجه به دو امانت مهم الهی (قرآن و عترت)

    1

    2

    حجت خدا بر بندگان 9 8 7 6 5 4 3 2 1 الگوی خوب نبودن برای بندگان

    2

    3

    مجاهد در راه خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 تلاش های شیطانی

    3

    4

    عامل به کتاب خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 غافل از کتاب خدا

    4

    5

    پیرو سنت پیامبران (ص) 9 8 7 6 5 4 3 2 1 پیرو سنت های جاهلی

    5

    6

    اتمام حجت کننده با برهان های رسا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 سفسطه ها و مغالطه های منطقی

    6

    7

    مطمئن به تقدیر الهی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 شک و تردید به تقدیر الهی

    7

    8

    راضی و خشنود از قضای الهی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ناراضی از قضای الهی

    8

    9

    آزمند ذکر ونیایش با خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 بی علاقه به ذکر و نیایش با خدا

    9

    10

    عاشق بر گزیدگان اولیاء الهی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 دوستدار اولیاء طاغوت

    10

    11

    محب اهل زمین و آسمان 9 8 7 6 5 4 3 2 1 محب اهل گناه

    11

    12

    صابر و شکیبا بر نزول بلاها 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ناشکیبایی در نزول بلاها

    12

    13

    شاکر بر فزونی نعمت های الهی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 کفران نعمت های فراوان الهی

    13

    14

    یاد کننده کامل عطاهای الهی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 فراموش کننده کامل عطاهای الهی

    14

    15

    مشتاق به شادی دیدار الهی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 غافل از دیدار الهی

    15

    16

    ذخیره کننده تقوا برای روز جزا 9 8 7 6 5 4 3 2 1

    ذخیره سازی گناه برای روز جزا

    16

    17

    پیرو روش های اولیاء خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 پایبندی به روشهای خودساخته

    17

    18

    جداکننده از اخلاق دشمنان خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 تشویق به اخلاق دشمنان خدا

    18

    19

    دل نبستن به دنیا با سپاس و ثنای خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 غافل از سپاس و ثنای خدا با دلبستگی به دنیا

    19

    20

    دارای دل فروتن و سرگردان به سوی خدا 9 8 7 6 5 4 3 2 1 سنگ دل و سرگردان به سوی غیر خدا

    20

    جمع                      

    جمع

     

    [1] ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي (للصدوق) / ترجمه كمره‏اى ؛ متن ؛ ص235- تهران، چاپ: ششم، 1376ش.

    [2] همان

    [3] اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دیناً  (امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم.) مائده/۳

    [4] وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ (قصص/۵) و ما اراده كرده‏ايم بر كسانى كه در زمين به ضعف و زبونى كشيده شدند، منّت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان (روى زمين) قرار دهيم.[4]

    [5] بقره 195و آل عمران 134و 148 و مائده 13 و 93

    [6] بقره 223

    [7][7]

    [8] با توجه به مضامین زیارت امین الله

    دریافت فایل PDF:

    خداباوری مبتنی بر اصل امامت در مقابل خودمحوری (گام13)

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish arالعربية en_GBEnglish (UK) en_NZEnglish (New Zealand) en_ZAEnglish (South Africa) en_AUEnglish (Australia) afAfrikaans aryالعربية المغربية azbگؤنئی آذربایجان belБеларуская мова bn_BDবাংলা de_DE_formalDeutsch (Sie) de_DEDeutsch bg_BGБългарски es_ESEspañol es_COEspañol de Colombia es_MXEspañol de México es_PEEspañol de Perú es_CREspañol de Costa Rica es_PREspañol de Puerto Rico es_CLEspañol de Chile es_UYEspañol de Uruguay fr_CAFrançais du Canada fr_FRFrançais fr_BEFrançais de Belgique fa_IRفارسی